Sport

Floor zit in het eerste vrouwenteam ooit in de truck bij de Dakar Rally

Floor Maten voor de truck
Floor Maten voor de truck © Team de Rooy
GORSSEL - Nog nooit stond er een vrouwenteam in een truck aan de start van de Dakar Rally. Maar daar brengt de Gorsselse Floor Maten verandering in. Samen met Anja van Loon en Marije van Ettekoven begint zij als navigator aan de loeizware race door de Saoedische woestijn. "Het doel is finishen."
Op vrijdagochtend, vlak voor de start, zit Maten er nog rustig bij. In de achtergrond bereiden haar teamleden de truck voor op de eerste racedag: een proloog van 28 kilometer die de startvolgorde van de eerste échte etappe bepaalt. Al met al zijn ze op nieuwjaarsdag met zo'n 25 man afgereisd naar Al-'Ula in Saoedi-Arabië. Oud en nieuw vieren zat er voor de 31-jarige dan ook niet in. "Om 22.00 uur lag ik in bed."

Eerste volledige vrouwenteam

Want je moet er wat voor over hebben om als eerste volledige vrouwenteam de Dakar in de truck uit te kunnen rijden. "In de auto's hebben er al wel vrouwen gestart, ook dit jaar weer. In de truck nog nooit." Volgens Maten komt dat door de populariteit van de sport onder vrouwen. "En dan is de truck ook nog het minst toegankelijke onderdeel. Het is minder comfortabel dan een auto of buggy", legt ze uit.
Vaak wordt de wereld van rallysport en de Dakar omschreven als een mannenwereld, en die van de trucks als 'te zwaar voor vrouwen', maar daar ligt het wat betreft Maten niet aan. Vanaf 2015 maakt ze al deel uit van de rallywereld en heeft ze al meerdere rally's op de motor gestart. "Ik heb nooit het idee gehad dat ik niet welkom ben. De mannenteams staan daar echt wel open voor."
Open staan ze wel, maar zodra de helmen opgaan lijken ze het vrouwenteam toch nog een beetje als mindere te zien: "Je hoort ze dan wel zeggen: 'Maakt niet uit wat we doen, we moeten voor die dames zitten'".
Floor Maten met haar teamgenoten Marije van Ettekoven en Anja van Loon (v.l.n.r.)
Floor Maten met haar teamgenoten Marije van Ettekoven en Anja van Loon (v.l.n.r.) © Team de Rooy

Wagenziek?

Als navigator van het team is het aan Maten om dat te voorkomen. Met behulp van twee tablets, waar de afstand en plaatjes van de verkeerssituaties op te zien zijn, moet zij het team naar de finish van elke etappe leiden. "Er zijn 600 tot 800 situaties per dag die ik in de gaten moet houden. Soms kijk je 30 kilometer lang alleen maar op je tablets."
Menig mens zou daar flink wagenziek van worden. Maar een voorbereid mens telt voor twee, en dus heeft de navigator voor de zekerheid wagenziektepillen meegenomen. En die zou ze zomaar nodig kunnen hebben: "Bij het oefenen in Abu Dhabi in een buggy ging ik na 10 kilometer al over mijn nek."

Banden van 150 kilo

Met een rustige maag gaat Maten met haar twee teamleden voor maar één doel, en dat is finishen. En dat moet lukken, denkt Maten. "De truck doet 90 procent van het werk. Zodra wij stil komen te staan, zijn wij in het nadeel." Want het repareren zo'n grote truck is zwaar. Een band van 150 kilo vervangen doe je niet zomaar. "Als je dan drie grote mannen hebt, gaat het gewoon sneller. We zullen langer bezig zijn, maar dat maakt niet uit. We hebben toch geen podiumambities."
Maar een top 10-ambitie is er wel. "Het moet kunnen", zegt de navigator enigszins vertwijfeld. "Je moet niet te veel pech hebben. Dan is een top 10 haalbaar, want vorig jaar finishten maar 14 van de 50 trucks." En als het niet lukt? "Dan is de kans groot dat we er volgend jaar weer staan."