Instellingen

Vitesse wil minder afhankelijkheid van eigenaar, meer eigen jeugd en beter imago

Believe in More
Believe in More © Vitesse Media

ARNHEM - Waar staat Vitesse voor? Waar wil de club heen? En hoe gaan de Arnhemmers dat aanpakken? Die vragen hangen al jaren boven het hoofd van de club. Struggelen met de eigen identiteit moet nu voorbij zijn, als het aan Vitesse ligt. Met het motto 'Believe in More' moet Vitesse de komende drie tot vijf jaar echt groeien op allerlei fronten. Ook moet de financiële afhankelijkheid van de Russische eigenaar stapsgewijs omlaag.

Believe in More is terug te lezen op de spelersbus, op Papendal en op de wedstrijdshirts. Zelfs op de werkvloer van Vitesse wordt de grap al gemaakt dat dit motto ook uitstekend zal werken tijdens salarisonderhandelingen. Maar de bedoeling is serieuzer, het is de slogan die voor de club past bij de uitgewerkte visie voor de komende jaren. Vitesse heeft zijn identiteit, visie en ambities duidelijker vormgegeven.

Believe in More in spelerstunnel.
Believe in More in spelerstunnel. © Vitese Media

"Believe in More staat voor het motto en de uitstraling die op dit moment bij Vitesse passen", stelt technisch directeur Johannes Spors. "Ik heb een sterk gevoel bij deze visie en vind het waardevol dat deze nu vanuit een breed perspectief omschreven, onderbouwd en uitgerold is. Ik ben ervan overtuigd dat dit ons verder zal helpen in de ontwikkeling van de club. Voor mijn gevoel is Vitesse klaar voor de toekomst."

Uit het drie- tot vijfjarenplan plukken we enkele belangrijke speerpunten.

  • Structureel Europees voetbal spelen
  • Meer geld naar jeugdopleiding
  • Positiever imago ontwikkelen

Structureel Europees voetbal

Nee, de Arnhemmers gaan niet roepen dat ze de top drie willen aanvallen. De bedoeling voor de komende jaren is dat Vitesse regelmatig Europees voetbal gaat spelen. Dat kan bereikt worden door vierde te worden in de competitie, de play-offs te winnen of de KNVB-Beker te winnen.

"Maar we weten ook dat het moeilijk kan worden. Achter de traditionele top drie zijn er met AZ, FC Groningen en Utrecht meer ambitieuze ploegen", zegt commercieel directeur Peter Rovers. Met het structureel binnenhalen van Europees voetbal wil Vitesse meer inkomsten genereren. En meer inkomsten betekent een voorsprong op concurrenten.

Maar Vitesse wil de concurrentie niet alleen met geld voor blijven, de club zegt vooral slimmer te moeten zijn. "We moeten gebruikmaken van nieuwe ideeën, technologieën en netwerken. Daar staan we voor open. We moeten soms juist niet de gebaande paden nemen", aldus Rovers.

Een voorbeeld noemt hij de komst van Johannes Spors, die zijn eigen werkwijze rond het scouten van spelers meenam. Via data. "We willen inzetten op nieuwe manieren van werken, bijvoorbeeld op het gebied van technologie en data. Dit komt niet in de plaats van de klassieke werkwijze, maar versterkt deze juist", aldus Spors.

Meer geld naar jeugdopleiding

"De afgelopen jaren hebben we qua budget afgeschaald op de jeugdopleiding, maar dat wordt nu weer een nadrukkelijk speerpunt. Er gaat meer budget naar de talenten en we halen nieuwe mensen met extra kwaliteit voor de jeugd binnen", zo benoemt Rovers het tweede speerpunt.

Pascal van Wijk vult aan: "Maar dat is niet het enige, ook het aantal partnerclubs en de regiotrainingen worden verder uitgebouwd. Vitesse geeft met jeugdtrainers trainingen bij amateurclubs en we gaan meer in de regio scouten."

Dit alles met het doel om weer nieuwe clubiconen als Theo Janssen of Nicky Hofs in het eerste elftal te krijgen. "Dat zal niet elk jaar lukken, want ze moeten uiteraard goed genoeg zijn. Maar we kunnen wel onze identiteit er extra mee benadrukken. Dus het is goed als ze doorbreken", vertelt trainer Thomas Letsch. "Voor Ajax is het makkelijker dan voor ons om de jeugd in te passen, maar wij proberen natuurlijk ook de jonge jongens in het eerste elftal te krijgen, dat vinden we heel belangrijk", benadrukt de trainer.

Dat Vitesse wil inzetten op de jeugd is vaker geroepen, maar kwam eigenlijk nauwelijks van de grond. Maar het geloof is er in Arnhem.

Positiever imago

Elke wedstrijd 15.000 tot 17.000 supporters in GelreDome. Dat moet mogelijk zijn, in vergelijking met andere clubs, zo denken ze in Arnhem. Maar die zitten er vooralsnog niet. En dat heeft ook wel te maken met het imago dat Vitesse heeft. Fans missen eigen identiteit en zetten vraagtekens bij het afhankelijk zijn van de Russische eigenaren. Dat imago moet veranderen, vinden ze bij de club.

Believe in More op de spelersbus.
Believe in More op de spelersbus. © Vitesse Media

Dat wil de club doen door de positie in Gelderland te versterken. De Arnhemse club wil bijvoorbeeld publiek uit grote steden trekken waar geen betaald voetbalclub speelt. Denk daarbij aan Ede, Wageningen en Apeldoorn. "Er moet in de regio meer mogelijk zijn dan we tot nu toe hebben laten zien", vertelt de commercieel directeur. "Er moet dus groei komen."

Hoe ze dat denken te bereiken? "Aantrekkelijk spel, we moeten mensen verleiden met leuke wedstrijden. Daarnaast moeten we zichtbaarder worden in de regio, zodat mensen onze club herkennen. We moeten sympathie verdienen en partnerships met amateurverenigingen blijven opbouwen. Het is een langetermijnproces", vertelt algemeen directeur Van Wijk.

Russische afhankelijkheid beperken

Tot slot wil Vitesse nog een hele belangrijke stap zetten. "We willen de financiële afhankelijkheid van onze eigenaar beperken", zegt de commercieel directeur. Dat betekent dat de Rus Valeri Oyf de komende jaren minder geld zal moeten gaan overmaken om gaten te dichten. Vooralsnog komt Vitesse elk jaar miljoenen euro's tekort. "Het gaat dan ook zeker niet in één stap", vertelt Rovers. Maar in Arnhem hebben ze het geloof dat met Believe in More grote stappen gezet worden.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op WhatsApp of stuur een mail: omroep@gld.nl!