Nieuws
'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

ARNHEM - De Valleilijn, de spoorlijn tussen Ede en Amersfoort, gaat aan haar succes ten onder als het Rijk niet meebetaalt aan een kwartiersdienst.
Dat stellen de provincie, gemeente Amersfoort, Barneveld, Ede en Nijkerk, Regio FoodValley, ROC A12 en reizigersorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer.
Eind september werd duidelijk dat staatssecretaris Mansveld niet van plan is om mee te betalen aan de kwartiersdienst op de Valleilijn. Dagelijks maken zo'n 9000 reizigers gebruik van de spoorlijn.
Reizigers blijven achter op perrons
'Nu al blijven er verschillende keren per week in de ochtendspits reizigers achter op de perrons. De vervoerder zet op dit moment het reservematerieel in tijdens de ochtendspits om dit probleem op te lossen', schrijven de overheden.
38 miljoen
Elk kwartier een trein kost rond de 38 miljoen euro. Voor dat geld wordt dubbelspoor op een deel van het traject aangelegd, komt er een extra perronspoor op station Ede/Wageningen en moet het op delen van het traject mogelijk worden om de trein sneller te laten rijden.
Begroting
De regio heeft 17 miljoen euro gereserveerd als co-financiering. Er blijft dus een bedrag van 21 miljoen euro nodig dat, volgens de provincie, door het Rijk betaald moet worden. Deze week wordt de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu behandeld door de Tweede Kamer, en daarbij zal ook de kwartiersdienst op de Valleilijn besproken worden.