Achterhoek

Vrees voor overlast van mogelijke aanvliegroute Schiphol over Achterhoek

Een vliegtuig.
Een vliegtuig. © ANP
WINTERSWIJK - D66 Winterswijk maakt zich zorgen over een mogelijke nieuwe aanvliegroute voor Schiphol die deels boven de Achterhoek komt te liggen. Inwoners zouden hierdoor te maken krijgen met een flinke toename van landend vliegverkeer, zo'n 120 vliegtuigen per dag.
Nu komen vliegtuigen uit het oosten nog relatief hoog over de Achterhoek en maken ze een bocht boven Lelystad om vervolgens de landing in te zetten richting Schiphol. Met een mogelijke vierde aanvliegroute gaat dat in de toekomst veranderen.
Deze week onthulde RTL Nieuws dat de luchtverkeersleiding Nederland al in 2021 in het diepste geheim heeft geoefend met een vierde naderingspunt, ZUDOS genoemd.
Dit punt ligt ten zuiden van het Utrechtse Doorn. Vliegverkeer uit Duitsland zou via een noordelijke route bij Winterswijk het land binnenkomen en via een zuidelijke route over de Liemers. De routes komen samen net onder Doorn. Vanaf daar kan de landing worden ingezet naar Schiphol.

Zorgen in de Achterhoek

“Uit Kamerstukken blijkt dat het gaat om 42.000 vliegtuigen per jaar, wat neerkomt op 120 per dag”, aldus fractievoorzitter Loes ten Dolle van D66. “Wij maken ons zorgen over de mogelijke gevolgen van de aanvliegroute voor onze inwoners en natuur in Winterswijk.”
In Gelderland zijn inmiddels al actiegroepen voor Ede, Wageningen en West-Betuwe. Burgers achter STOP4eroute hebben inmiddels een website opgetuigd over wat een vierde baan betekent en 64.000 handtekeningen opgehaald. “Daar is al langer protest. Wij hebben als regio Achterhoek dit nog nooit te horen gekregen, dus staan we in de lobby al 10-0 achter”, aldus Ten Dolle.

Eerst overleg

Wethouder Sylvia Fleuren vindt ook dat er volle aandacht voor de aanvliegroute over de Achterhoek moet zijn. “Er moet nu eerst overleg plaatsvinden tussen het ministerie, de provincie en onze buurgemeenten”, vindt Fleuren. “Als we alle informatie compleet hebben, gaan we als gemeente hierover een standpunt innemen.”
Het is nog onduidelijk of de aanvliegroute er daadwerkelijk komt, omdat de luchtruimherziening door de Tweede Kamer controversieel is verklaard. Dat betekent dat het onderwerp niet wordt behandeld en het nieuwe kabinet zich hierover eerst moet buigen. Daarom waren de plannen ook nog niet gedeeld met de Tweede Kamer, provincies en gemeenten.