Arnhem en omstreken / Stedendriehoek

'APK kan niet voorkomen dat je auto in de fik vliegt'

Toen de brandweer arriveerde, stond de voorzijde van de auto volledig in lichterlaaie.
Toen de brandweer arriveerde, stond de voorzijde van de auto volledig in lichterlaaie. © Jan Frens/LDGFotografie
ARNHEM - Je gaat er niet vanuit, en toch kan het zomaar gebeuren. Je auto vliegt in de brand. Dit gebeurde de afgelopen weken al meerdere keren. Hoe voorkom je dat jij straks je eigen auto in rook ziet opgaan vanaf de vluchtstrook?
  • 'Een brandend voertuig aangetroffen in een woonwijk in Zevenaar, geen brandstichting'
  • 'Een auto is uitgebrand op de oprit van een woning in Doesburg'
  • 'Op de A1 werd een bestuurder door meerdere vrachtwagenchauffeurs gewaarschuwd, waarna hij zag dat er vlammen onder zijn auto vandaan kwamen'
Deze nieuwskoppen vormen slechts een kleine greep uit de brandende auto’s van afgelopen weken. "Het is een open deur", begint Tom Hessels adviseur energie en transportveiligheid bij Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV). "Vanzelfsprekend worden alle auto's steeds ouder, maar niet alle onderdelen worden tijdens de APK (algemene periodieke keuring) gecontroleerd. Als je pech hebt, is dat nou net waar de brand ontstaat", legt Hessels uit. "Een APK biedt niet honderd procent dekking."

'Dikke pech'

Volgens automonteur Collin Hofman van Dorpsgarage Elshof, met vestigingen in Eerbeek, Loenen en Brummen, is het vaak toch echt een kwestie van 'dikke pech'. “Vandaag kan je auto in hele goede conditie zijn en de volgende dag kan dit heel anders zijn.” Ook kunnen volgens hem de kabels er aan de buitenkant nog zo mooi uit zien, schijn kan bedriegen.
De collega van Collin vult hem aan: "De APK is een visuele inspectie, dus alles wat je kan zien wordt gecontroleerd", begint hij. "Je mag officieel niet sleutelen."
Volgens hem zijn er altijd onderdelen waar je niet bij komt. "Ik weet dat er garages zijn die de beplating onder de auto niet weghalen." Bij de algemene periodieke keuring kan je volgens de monteur altijd vragen om je auto wat extra aandacht te geven. "Dit is vaak bij wat oudere auto's wel handig om te doen."

Uitgedroogd rubber

Als je een oudere bolide rijdt, dan kan volgens Hofman de brandstofslang voor problemen zorgen. “De brandstofleidingen zijn tegenwoordig van kunststof", daar kan volgens de monteur niet zoveel mee gebeuren. "Deze is bij oudere auto’s vaak nog van rubber, met gewapend materiaal hierin. Uitgedroogd rubber kan scheuren waardoor brandstof kan lekken.”
Maar dan moet er voor een echte fik volgens Hofman nog ‘aardig wat warmte bij komen’. “En daar moet je toch wel echt je best voor doen.”
Volgens de monteur is er uiteindelijk maar een ding te doen. “Houd je lampjes in de gaten, en bij twijfel gewoon even langs je garage gaan”, zegt Hofman. “Soms is gewoon heel even onder de motorkap kijken toch voldoende."

WC-blok tegen marters

Marters of waterschade kunnen nog een rol spelen in dit verhaal volgens Hofman. “Beide kan je niet door hebben", alleen aan waterschade kan je volgens Hofman niet zoveel doen. "Marters kan je nog afschikken door bijvoorbeeld een marterverjager te kopen", legt Hofman uit. "Deze maakt een geluid waar de marters niet tegen kunnen. Of een WC-blokje onder je motorkap hangen, dit vinden de marters vaak niet lekker ruiken."
Bij de elektrische auto's is het volgens Hessels van belang dat je de accu van je auto laat controleren na een ongeval. Dit kan volgens hem een van de oorzaken zijn van een brand. "Op het moment dat je een ongeluk of botsing hebt gehad bijvoorbeeld." Het kan lijken alsof er niets aan de hand is met de accu volgens Hessels. "Door het gebruik kan de beschadiging erger worden en kan er een batterijbrand ontstaan."