Arnhem en omstreken

Hoge kosten verjagen huurders: ‘Alsof je betaalt voor een villa waar je niet in woont’

Erik en zijn medeflatbewoners plaatsen vraagtekens bij de hoge servicekosten.
Erik en zijn medeflatbewoners plaatsen vraagtekens bij de hoge servicekosten. © Omroep Gelderland
ARNHEM - In de flat van Erik aan het Kroonpark in Arnhem-Zuid staan de verhuisdozen opgestapeld. De servicekosten die hij moet betalen, zijn enorm gestegen. Uit angst voor nog hogere rekeningen, vertrekt hij nu. Buurvrouw Mowa verliet om diezelfde reden een paar maanden geleden haar flat.
Het is januari 2023 als de bewoners van dit flatgebouw te maken krijgen met een nieuwe verhuurder: vastgoedbeheerder Holland2Stay. Sindsdien gaat het bergafwaarts, vertellen ze in In het Vizier van De Jager, het onderzoeksprogramma van Omroep Gelderland.
De klachten gaan onder meer over de gebrekkige communicatie en reparaties die niet of laat worden uitgevoerd. Zo was de voordeur maanden stuk, is de rol van de huismeester onduidelijk en wordt er betaald voor een glazenwasser, maar de ramen blijven vies.

Verdubbeling servicekosten

Erik, Mowa en andere flatbewoners zijn boos en plaatsen grote vraagtekens bij de servicekosten die Holland2Stay rekent. Maandelijks betalen ze een voorschot, naast de huurprijs, en eens per jaar krijgt iedereen de eindafrekening. “Die was afgelopen jaar bij mij verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor”, vertelt Erik. “Van 800 naar 1600 euro.”
Mowa betaalde het afgelopen jaar, bovenop de kale huurprijs van 955 euro, 5.423 euro aan servicekosten voor haar flat van 35 vierkante meter. “Het is net of je betaalt voor een villa waar je niet in woont. Een onzichtbare villa.” Ze kan niet verklaren waar dat bedrag vandaan komt, dus wil ze inzage in de berekening. Mowa vraagt, samen met Erik en andere huurders, in een aangetekende brief om de specificaties. Want waar betalen ze eigenlijk voor?
Duidelijkheid krijgen ze niet. Ondanks het recht van een huurder om zelf de facturen en contracten in te zien waar de jaarafrekening op gebaseerd is, geeft Holland2Stay aan niet iedereen inzage te geven. Een kleine afvaardiging van de bewoners mag langskomen op kantoor om de facturen te bekijken. Om privacyredenen is de informatie die ze onder ogen krijgen beperkt. Wat de bewoners wel lezen, roept vooral meer vragen op.

Huurders krijgen meestal gelijk

Een aantal van hen, onder wie Erik, dient een verzoek in bij de Huurcommissie. De Huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld servicekosten. Daar komen op jaarbasis duizenden verzoeken binnen over servicekosten. Buiten kijf staat dat er op servicekosten geen winst gemaakt mag worden. Verder hanteert de Huurcommissie bij het beoordelen van jaarafrekeningen maxima voor bijvoorbeeld de berekende administratiekosten en het uurtarief voor de huismeester.
In het merendeel van de verzoeken die bij de Huurcommissie op tafel komen, krijgt de huurder gelijk. Daar hopen de Arnhemse flatbewoners ook op. Erik en zijn flatgenoten vinden het jammer dat ze niet als groep terechtkunnen bij de Huurcommissie. Plaatsvervangend voorzitter Hans Schuurbiers: “Er is een collectieve regeling, maar dan moet minimaal de helft van alle bewoners akkoord gaan met de procedure. Dat wordt eigenlijk nooit gehaald.”

Angst voor woningnood

Sandra Beckerman, Tweede Kamerlid voor de SP, ziet dit graag veranderen. “Voor een huurder alleen is het een hoge drempel om de strijd aan te gaan. Mensen voelen zich machteloos, er is een grote woningcrisis, ze zijn bang om dakloos te raken. En vaak zie je in wooncomplexen dat huurders dezelfde problemen hebben. Een collectieve zaak zou dan ook kunnen helpen tegen de wachtlijsten bij de Huurcommissie.”
Erik, Mowa en de andere bewoners wachten af waar de Huurcommissie mee komt. Vooralsnog moet Mowa haar hoge jaarafrekening betalen. “Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Een verhuurder moet transparant zijn, dat ben ik andersom ook. Ik kreeg het gevoel dat de volgende jaarafrekening zomaar 10.000 euro zou kunnen zijn, zonder uitleg. Vanuit die angst ben ik hier vertrokken, maar daardoor kwam ik in woningnood. Gelukkig heb ik nu iets anders gevonden. De laatste maanden van mijn zwangerschap zijn onnodig pittig geweest.”

Wederhoor Holland2Stay

Zjef Bogers, oprichter van Holland2Stay, erkent dat de jaarafrekening te laat kwam. Holland2Stay nam de gebouwen over van Edelwonen en verslikte zich in de administratieve lasten. Bogers wacht de uitspraak van de Huurcommissie af. Mocht blijken dat huurders te veel betaald hebben, krijgen ze het geld terug.

Kijk hier naar deze aflevering van In het Vizier van De Jager:
In het vizier van De Jager - Huurders verdenken verhuurder van gesjoemel met servicekosten

In het tv-programma In het Vizier van De Jager gaat Inge de Jager op zoek naar mensen die in de knel zitten en zich niet gehoord voelen. Wil jij een verhaal met ons delen? De redactie van In het Vizier van De Jager komt graag met je in contact via inhetvizier@gld.nl.