Gelderse Vallei / Arnhem en omstreken

Groeiend protest in Gelderland tegen vierde aanvliegroute Schiphol

De mogelijke vierde aanvliegroute.
De mogelijke vierde aanvliegroute. © Stop4deroute.nl
EDE - Zeker twintig gemeenten in Gelderland en Utrecht zien niks in de vierde aanvliegroute naar Schiphol die het ministerie van Infrastructuur boven hun grondgebied heeft bedacht. Ze vrezen geluidshinder en slechtere luchtkwaliteit. De gemeenten hebben inmiddels moties aangenomen tegen de komst van de vierde aanvliegroute. Ook actiegroepen beginnen zich te roeren in onze provincie.
In Gelderland zijn moties aangenomen in de gemeenten Barneveld, Buren, Culemborg, Ede, Scherpenzeel, Tiel, Wageningen en West-Betuwe. Dat melden bezorgde burgers verenigd in de actiegroep STOP4deroute.nl. Ook kreeg onderzoeksbureau Pointer (KRO-NCRV) uit een enquête van 25 gemeenten terug dat 7 op de 10 gemeenten onder de route het niet zien zitten.
Vliegtuigen kunnen nu de daling naar de luchthaven inzetten vanaf Zeeland, vanaf de Noordzee over IJmuiden en vanaf Groningen en het IJsselmeer. Met een extra route over Gelderland en Utrecht wordt de overlast beter over Nederland verdeeld en ontstaat er ook meer ruimte om met nieuwe F35's boven Friesland te oefenen, zo is de gedachte.

Actiegroepen Ede, Wageningen en West-Betuwe

Burgers achter STOP4eroute hebben inmiddels een website opgetuigd over wat een vierde baan betekent: 20 procent van alle vliegtuigen die gaan dalen voor Schiphol, doen dat boven de voorgestelde route. Bij drukte moeten ze rondjes vliegen voor de daling mag beginnen. In delen van het gebied gaat het om 130 vliegtuigen per dag méér dan voorheen.
STOP4eroute heeft 64.000 handtekeningen opgehaald met een petitie, en WhatsApp-groepen opgericht waar mensen zich lokaal kunnen organiseren om alles op de voet te volgen en de vierde route te bestrijden. Er zijn inmiddels Gelderse groepen voor Ede, Wageningen en West-Betuwe.

'Weg vrij groei Schiphol in toekomst'

Gemeenten zijn behalve voor meer geluidsoverlast, fijnstof en stikstof in sommige gevallen ook bang dat de vierde aanvliegroute de weg vrijmaakt voor een verdere groei van Schiphol in de toekomst. Ook volgens de actiegroep Stop4deroute.nl staat die groei vanaf 2027 al genoemd in de Luchtvaartnota. Per saldo krijgt het zwaarst getroffen gebied dat door de vierde route ontlast moet worden, uiteindelijk vooral vliegtuigen over die route erbij, vreest de actiegroep.
De luchtvaart is als dossier in Den Haag 'controversieel' verklaard, wat betekent dat het oude kabinet besluiten wil overlaten aan het nieuwe kabinet dat er nog moet komen. Intussen heeft een rechter 20 maart nog bepaald dat de staat te weinig doet om burgers te beschermen tegen vlieghinder. Wat dit allemaal betekent voor een vierde aanvliegroute moet nog blijken.