Achterhoek

Doetinchemse fatbikefabrikant in actie tegen snelheidsduivels

Een fatbike op archiefbeeld. Foto ter illustratie.
Een fatbike op archiefbeeld. Foto ter illustratie. © ANP
DOETINCHEM - Minderjarigen die racen op zelfopgevoerde fatbikes en daarmee de Gelderse winkelstraten en fietspaden onveilig maken. Om die overlast en ergernis te stoppen, slaan de vier grote Nederlandse fatbike-fabrikanten, waaronder een Doetinchems bedrijf, de handen ineen. Zo willen ze verkopers boycotten die zich niet aan de wettelijke regels houden.
De elektrische fiets met brede banden mag volgens de verkeerswet maar maximaal 25 kilometer per uur, maar fatbikes kunnen gemakkelijk worden opgevoerd tot 50 kilometer per uur. Fiets- of scooterwinkels die zich daaraan branden, kunnen voortaan geen fatbikes meer bestellen bij de grote fabrikanten, zoals het Doetinchemse Brekr.
"We zien veel illegale fatbikes op de markt. Die zorgen voor gevaarlijke situaties. Dat willen we niet", aldus de directeur van Brekr. "We maken het zo moeilijk mogelijk om een fatbike op te voeren. Zo zetten we ons af tegen producten die veel harder kunnen rijden slechts door wat simpele instellingen te veranderen."

'Het lijkt onschuldig'

De directeur begrijpt de pubers die de fatbikes opvoeren wel. "Ik ben ook ooit jong geweest. Het lijkt onschuldig en leuk, maar je overtreedt een heleboel regels en dat heeft risico's. Daarom is voorlichting door ouders heel belangrijk."
Hij is niet bang om winst mis te lopen en minder fatbikes verkopen door zin maatregelen. "We willen geen producten verkopen ten koste van veiligheid. Wij zouden diep ongelukkig worden als er ernstige dingen gebeuren met onze fietsen en de mensen die erop zitten."

Brief aan minister

Er is de laatste tijd veel te doen over de fatbikes, want ook de lokale en landelijke politiek kijken kritisch naar de hoge snelheden die de vaak jonge berijders halen. "Bestuurders zijn vaak jonger dan zestien jaar en rijden zonder rijbewijs, zonder helm en zonder verzekering over het fietspad en de weg", zei een gemeentewoordvoerder van Apeldoorn eerder tegen Omroep Gelderland.
Om die reden ondertekenden Apeldoorn en Nijkerk een brief waarin minister Harbers van Infrastructuur wordt opgeroepen om iets te doen aan het opvoeren. "Dit door een landelijk verbod op verkoop van de opvoersetjes."
Ook de gemeente Arnhem sluit zich aan bij de brief. Dat deed wethouder Kundic na de oproep van de gemeenteraad, schreef mediapartner RTV Connect. D66-raadslid Joris Brandts wijst naar de remmen die niet zijn gemaakt voor de hoge snelheden. "Daar zijn de remmen helemaal niet op gemaakt. Dat betekent dat wanneer je een opgevoerde fatbike hebt, dat de remmen het niet altijd doen. Met alle gevolgen van dien", zegt Brandts tegen de streekomroep.

Hete adem van politiek?

Ook de Tweede Kamer wil actie van de verkeersminister. Politici vragen aan hem om voor 1 april met een 'aanvalsplan' te komen om de overlast te verminderen. Zo willen Kamerleden een minimumleeftijd voor het besturen van de fatbike, een opvoerverbod en ze willen weten hoe de minister dit gaat controleren.
De Brekr-directeur merkt wel dat de fatbike een heet hangijzer is in de politiek. "De fatbike laat niemand onverschillig. We hebben fans en tegenstanders. Maar het is wel een product dat jongeren op de fiets krijgt. Dit is een belangrijke schakel in het oplossen van het mobiliteitsprobleem in de stad. We hebbend daarnaast genoeg fans die de fatbikes blijven kopen."