Rijk van Nijmegen

Betaald parkeren in Nijmegen wordt makkelijker in te voeren

Een straat in Nijmegen West waar nu nog geen betaald parkeren geldt
Een straat in Nijmegen West waar nu nog geen betaald parkeren geldt © OG
NIJMEGEN - Het college van Nijmegen wil het makkelijker maken voor bewoners om betaald parkeren bij hen in de straat ingevoerd te krijgen. Zo wil het stadsbestuur parkeeroverlast voorkomen. Die wordt veroorzaakt door mensen die hun auto verderop parkeren om niet te hoeven betalen.
Nijmegen breidt zich de komende jaren uit. En nu al is de parkeeroverlast in sommige wijken groot.

'Huidige regels belemmerend'

Dat komt bijvoorbeeld door bezoekers aan het centrum die niet willen betalen, en dus hun auto net buiten de betaald parkeren-zone zetten. Nu mogen bewoners die daar overlast van ervaren vragen om het invoeren van betaald parkeren. Dan moet tenminste 51 procent van de bewoners van een wijk het daarmee eens zijn.
Wethouder Mobiliteit, Cilia Daemen: “Bewoners van straten die graag betaald parkeren willen, ervaren de huidige regels als belemmerend. Daarom hebben we die aangepast en versimpeld. Ook wordt er steeds meer nieuwbouw ontwikkeld met een lage parkeernorm en dus weinig tot geen parkeerplaatsen voor het aantal woningen. We willen zo omliggende straten beschermen tegen parkeeroverlast, omdat bewoners hun auto daar in de openbare ruimte parkeren.”

Verkeerde verwachtingen voorkomen

De nieuwe regels geven ook meteen duidelijkheid aan bewoners van nieuwbouw: als zij parkeergelegenheid op eigen terrein hebben, komen ze niet in aanmerking voor een bewonersvergunning om te parkeren op straat. Zo wil het college verkeerde verwachtingen bij nieuwe bewoners voorkomen.
Bewoners van de nieuwbouwappartementen aan de Havenkade klagen al meer dan een jaar dat zij geen parkeervergunning kunnen krijgen. Bij hen is inderdaad parkeergelegenheid, maar zij maken geen kans om daar hun auto neer te zetten omdat die plekken voor anderen bestemd zijn. Wethouder Cilia Daemen kan nog niet zeggen welke oplossing er komt voor dit soort gevallen.
Betaald parkeren de norm bij nieuwbouw waar ook parkeergelegenheid is.
Betaald parkeren de norm bij nieuwbouw waar ook parkeergelegenheid is. © Omroep Gelderland
Daarnaast wil het college dat bewoners bij bestaande situaties al om betaald parkeren kunnen vragen als tien procent van de buren daar achterstaat. Daarna volgt een parkeerdrukonderzoek. Dat is onderzoek in een representatieve periode naar hoeveel procent van de parkeercapaciteit bezet is. Als de parkeerdruk hoger is dan tachtig procent, dan wil het college betaald parkeren invoeren. Bewoners kunnen dan voor twaalf euro per jaar een vergunning aanvragen.

Waterbedeffect voorkomen

De invoering van betaald parkeren moet volgens het college op twee vaste momenten per jaar, waarbij alle nieuw in te voeren gebieden tegelijk worden ingevoerd. Bij nieuwbouw met meer dan vijftig woningen wordt proactief betaald parkeren ingesteld binnen 300 meter van de locatie.
Jaarlijks worden parkeerdrukonderzoeken uitgevoerd in onderzoeksgebieden die grenzen aan gebieden waar betaald parkeren geldt. Op basis van de resultaten kan dan eventueel betaald parkeren worden ingevoerd. Zo wil de gemeente een waterbedeffect voorkomen en overlast in de grensstraten sneller aanpakken.
De gemeenteraad moet zich nog uitspreken over de plannen. Als die ermee akkoord gaat worden naar verwachting eind 2024 de eerste nieuwe gebieden toegevoegd volgens de nieuwe spelregels.