Rijk van Nijmegen

Nijmegen maakt binnenstad kapot door weren auto’s, zeggen ondernemers

Vechten om een parkeerplek boven winkelcentrum De Molenpoort.
Vechten om een parkeerplek boven winkelcentrum De Molenpoort. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Nijmegen wil de binnenstad moderniseren: het moet er groener worden en fijner voor wandelaars. Bij die plannen verdwijnen er zo’n duizend parkeerplaatsen voor bezoekers, maar daarmee gaat de binnenstad juist kapot, vrezen veel ondernemers.
Een zaterdagochtend op het parkeerdek van winkelcentrum De Molenpoort. Auto’s rijden af en aan, op zoek naar één van de schaarse parkeerplekken.
Sanne Buursink van de Nijmeegse VVD: “Op de piekmomenten, wanneer het geld verdiend moet worden in de binnenstad, is het hier gewoon rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats.”
In de plannen van de gemeente worden deze 350 parkeerplaatsen ook nog eens geschrapt, en daarnaast nog veel andere parkeerplaatsen voor bezoekers. Toch blijven er voldoende parkeerplaatsen over voor bezoekers, zo meent wethouder John Brom, die gaat over de binnenstad: “Er is ruimte in de stad om goed te kunnen parkeren. Eén ding wil ik er wel bij zeggen: parkeren voor piek, dat kunnen we niet. Daar kunnen we geen plaatsen voor maken, maar er zijn momenteel gewoon voldoende parkeerplaatsen.”

'Zo maak je de binnenstad kapot'

Maar binnenstadondernemers vrezen voor hun toekomst, als het schrappen van de parkeerplaatsen doorgaat. Marvin Ophof, die een kledingwinkel heeft in de Burchtstraat: “Als er dadelijk duizend plekken weggaan... je weet hoe mensen zijn: als ze geen plek kunnen vinden, gaan ze naar huis.”
Frans Grootaarts van gelijknamige winkel in consumentenelektronica in het centrum: “Als Nijmegen niet meer interessant wordt, omdat iemand met de auto komt, dan maak je de stad gewoon kapot.” Het antwoord van John Brom op die angst: “Tegen de ondernemers zeg ik: ik begrijp jullie zorgen, ik begrijp het heel goed. Maar niet alles hangt af van een auto.”

Ook fietser moeten aan de rand parkeren

“Maar het grappige is dat ze dus ook de fiets willen weren uit het centrum”, reageert Sanne Buursink (VVD). Ze doelt op het plan om ook fietsers aan de rand van de stad te laten parkeren. Volgens het college wordt hiermee de ergernis van fietsen die lukraak in de stad neergekwakt worden weggenomen. Maar volgens Buursink zijn er voor fietsers te weinig parkeermogelijkheden.
Al met al zaken die de binnenstad er niet aantrekkelijker op maken, zo vreest Buursink, terwijl ze wijst op de vele panden in de Marikenstraat die leeg staan. Buursink: “Als je door de stad heen loopt, zie je toch wel heel veel panden leeg staan. Voor mij zijn dat tekenen aan de wand van ondernemers die niet meer durven te investeren en die dus afhaken.”

'Leegstand niet zorgelijk'

Volgens wethouder Brom valt het mee met die leegstand en is er nu eenmaal altijd een bepaald gedeelte dat leegstaat. Die zogenoemde ‘frictieleegstand’ is zo’n 5 à 6 procent en die is nodig voor de doorstroming van ondernemers die naar een ander pand willen. Brom: “Natuurlijk zijn er wat grote ketens omgevallen. Maar er komen er ook weer terug, want ik heb daar heel goede signalen over gehoord.”
Ook over het verdwijnen van parkeerplaatsen voor bezoekers hoeven mensen zich volgens Brom geen zorgen te maken. Want er komen op den duur ook andere parkeerplaatsen voor terug, zoals 539 plaatsen bij de Hezelpoort.
De wethouder heeft alle vertrouwen in het nieuwe plan voor de binnenstad. Woensdagavond 13 maart gaat de Nijmeegse raad in debat over het plan.
Ondernemers vrezen schrappen parkeerplaatsen