Rijk van Nijmegen

Wel een woning, maar geen parkeerplek: bewoners voelen zich belazerd

Marc kijkt uit op een leeg parkeerterreein, waar hij als bewoner niet mag parkeren.
Marc kijkt uit op een leeg parkeerterreein, waar hij als bewoner niet mag parkeren. © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Het zijn prachtige appartementen met uitzicht op de Waalhaven: de nieuwbouwappartementen aan de Havenkade in Nijmegen, waar de bewoners nu al ruim een jaar wonen. Er is één probleem: hun auto mogen ze niet voor de deur parkeren. De projectontwikkelaar en de gemeente blijven naar elkaar wijzen met de bewoners als gedupeerden.
Marc Teunissen kijkt vanuit zijn appartement aan de eerste verdieping uit over een vrijwel leeg parkeerterrein bij hem voor de deur. Bij de verkoop van de appartementen beloofde projectontwikkelaar BPD hem en de andere de bewoners dat ze hun auto gratis voor de deur konden parkeren. Maar nog voor de koop gesloten was, veranderde de gemeente de regels en werd betaald parkeren ingevoerd. Teunissen: “We zijn dus eigenlijk niet geïnformeerd door de ontwikkelaar, noch door de gemeente.”
Nijmegen voerde onderwijl het zogenoemde POET-beleid in. Bij ‘Parkeergelegenheid op Eigen Terrein’ kunnen bewoners geen parkeervergunning krijgen voor openbare parkeerplaatsen. Bij de appartementen waar Marc woont, zijn er inderdaad parkeerplaatsen aangelegd. Maar die zijn bedoeld voor de huurders van een flat ernaast.

Kans op parkeerplek is nihil

De projectontwikkelaar heeft al aangegeven dat Marc best een vergunning kan aanvragen. "Maar", zo zegt Marc, "er zijn hier zat parkeerplaatsen, waardoor wij dus ook geen parkeervergunning kúnnen aanvragen. Alleen wij maken 0 procent kans om hier überhaupt een parkeerplaats te huren, omdat de huurders van de woningcorporaties voorgaan.”
De meeste bewoners zetten nu hun auto net buiten de betaaldparkerenzone, met alle gevolgen voor de mensen in die straten. Marc huurt inmiddels een parkeerplaats op zo’n tien minuten lopen. Maar eigenlijk hoopt hij dat de gemeente wat soepeler met de regels omgaat en de bewoners toch de mogelijkheid geeft voor een parkkeervergunning voor het vrijwel lege parkeerterrein voor de deur.

'Niet onze verantwoordelijkheid'

Henri Schimmel van de verkopende projectontwikkelaar BPD laat schriftelijk weten: “Parkeerbeleid, waaronder verstrekking van vergunningen in openbaar gebied, valt niet onder onze verantwoordelijkheid. Wel betreuren wij de ontstane situatie vanuit verwachtingen van kopers en kijken wij met de gemeente naar de complexe gang van zaken en hoe hierop te reageren.”
Wethouder Cilia Daemen, die gaat over het parkeerbeleid in Nijmegen, laat schriftelijk weten dat ze de situatie heel vervelend vindt voor de bewoners en dat de gemeente bezig is met een juridisch onderzoek. “In dit onderzoek kijken we naar de rol van de gemeente, ontwikkelaar en bewoners. Bewoners krijgen geen parkeervergunning op straat, daarom is aangegeven dat zij wel een abonnement kunnen aanschaffen voor een parkeergarage, zoals de Keizer Karelgarage.”

'Woonplezier beetje weg'

Marc Teunissen: “Ja, dat is leuk en aardig, maar dat is nog verder lopen dan mijn eigen parkeerplaats. Dat is twintig minuten lopen vanaf hier. Als je dan met spullen wilt lopen, of naar huis gaat of even snel wilt, dan gaat dat gewoon niet. Dat neemt ook een beetje het woonplezier weg.”
Bekijk de video:
Wel een woning, geen parkeerplek