Rijk van Nijmegen

Frans baalt van zero-emissiezone: 'Kan geen elektrische bus vinden'

Frans Grootaarts voor zijn winkel
Frans Grootaarts voor zijn winkel © OG
NIJMEGEN - Vanaf 2025 voert Nijmegen drie zero-emissiezones in. Dat betekent dat daar alleen nog vracht- en bestelwagens mogen komen die op waterstof of elektriciteit rijden. Eén van de drie zones is de binnenstad, tot ergernis van ondernemers. “Ik ben al anderhalve maand bezig, maar geen enkele bus voldoet aan wat we nodig hebben”, klaagt een verkoper van onder meer witgoed.
De andere twee zero-emissiezones liggen bij Heijendaal (universiteitscampus) en in nieuwbouwwijk Hof van Holland. Nijmegen heeft de drie zones aangewezen omdat op deze plekken het logistieke verkeer toeneemt.
Dit zorgt voor meer luchtvervuiling, zo licht het stadsbestuur toe. “Op 1 januari 2025 gaan de ZE-zones in met als doel vanaf 2030 een volledig schone stadslogistiek. De besluiten voor de invoering van de ZE-zones zijn vastgelegd in het concept verkeersbesluit.”
Inwoners en ondernemers kunnen tot en met 28 maart het concept verkeersbesluit inzien en hierop reageren. De reacties worden meegenomen in het definitieve verkeersbesluit.

'Accupakketten zijn te klein'

Frans Grootaars van de gelijknamige winkel in onder meer witgoed en televisies is dus al anderhalve maand op zoek naar een geschikte elektrische bus om zijn goederen bij mensen thuis af te leveren. Maar tevergeefs: “Accupakketten zijn te klein. Fabrikanten zijn er wel mee bezig, maar het wordt veel te snel doorgedrukt allemaal.”
Grootaarts legt uit dat grotere accu’s die nodig zijn voor een bestelbus, het voertuig ook zwaarder maken. “Dan moeten we misschien straks een groot rijbewijs halen. Nou dat gaan we natuurlijk niet doen.”
En wat te doen als je straks iemand van elders in het land moet hebben voor een reparatie of verandering aan je pand? Grootaarts: “Dan moeten ze een elektrische bus hebben. Nou je gelooft toch niet dat mensen die landelijk opereren een elektrische bus gaan aanschaffen om hier in de binnenstad te kunnen rijden? Dat kan helemaal niet.”

Zero-emissieadviseur

De gemeente begrijpt ook dat de invoering van de zero-emissiezones invloed heeft op ondernemers die voor hun werk in deze gebieden moeten zijn. "Een zero-emissieadviseur helpt ondernemers graag bij een passende oplossing."
Grootaarts vindt dat het allemaal veel te snel gaat. “We zijn best voor een schone auto, maar het moet wel zijn tijd hebben om het allemaal te realiseren want de fabrikanten zijn er nog niet klaar voor.”