Arnhem en omstreken / Rijk van Nijmegen

D-day voor doortrekken van A15

De A15 gaat hier, bij knooppunt Ressen, over in de N15.
De A15 gaat hier, bij knooppunt Ressen, over in de N15. © ANP
BEMMEL - Na jaren van uitstel en rechtbanken is het woensdag zover: dan komt er een uitspraak over het doortrekken van de A15 tussen Bemmel en Zevenaar. Ondernemers, natuurorganisaties en overheidsinstanties hopen aan het langste eind te trekken. De gewone mens wacht vooral op duidelijkheid, wat hebben zij aan het stuk asfalt?
"Ik vertrek om 6.30 uur, extra vroeg, van huis om op tijd op werk aan te komen", zegt Sandra Cornelissen, die in Didam woont en als kinderverpleegkundige werkt in het Radboudumc in Nijmegen. Haar rit zou een halfuur moeten duren, maar de werkelijke reistijd loopt vaak op tot 75 à 90 minuten.
"Dag- en nachtdiensten zijn vooral een probleem. Ik moet eerder weg op het werk, omdat ik anders niet op tijd ben voor de kinderen", zegt Cornelissen. Met de trein gaan is ook geen optie. In het dorp is een treinstation waar de stoptrein eens per half uur tussen Arnhem en Winterswijk rijdt.
Uit frustratie schiet het weleens door haar hoofd. Ze denkt dan aan werk dat ze op de fiets kan afleggen. "Maar werk dat ik doe, vind je hier niet in de buurt." Dus staat Cornelissen dagelijks in de file tussen Didam en Arnhem, of tussen Arnhem en Nijmegen.

Banenprobleem in Achterhoek

Dat de snelweg er na tientallen jaren nog niet is, vindt de Didamse lastig te begrijpen. Het heeft gevolgen voor de regio, ziet ze: "De Achterhoek heeft een banenprobleem. Mensen verhuizen omdat er geen werk in de buurt is en het te ver rijden is naar werk."
Zelf is ze, samen met haar man en twee kinderen, vanuit Weurt bij Nijmegen in Didam gaan wonen met het idee dat de snelweg er zou komen. "Het zijn alleen maar teleurstellingen. Elke keer denk je: nog één rechtszaak en dan komt de snelweg er misschien. Maar er is elke keer wat." De Gelderse heeft dan ook een hard hoofd in de uitspraak van de hoogste rechter van de Raad van State op woensdag.

Sneller bij kleinkinderen

Ook haar vader in Zetten, aan de andere kant van Arnhem, herkent de problematiek. "Ik was deze week oppassen bij de kleinkinderen. Om 16:30 uur ben ik vertrokken, om via boerenweggetjes en sluipweggetjes naar Didam te rijden. Met een korte stop tussendoor kwam ik om 18:00 uur aan. Het is veel te druk."
Met het doortrekken van de A15 zou hij, zonder files, zo'n tien minuten eerder aankomen. "Geen stoplichten meer en het grote vrachtverkeer weghouden rondom Arnhem. Ze moeten dit doen, het is hard nodig."
Er zijn meer voordelen: zo zou het gemakkelijker worden om naar Duitsland te rijden om op vakantie te gaan. En het zou leiden tot minder drukke wegen. Want de vele vrachtwagens veroorzaken spanning tijdens het rijden, volgens de vader. "Ze moeten het vrachtverkeer weghouden bij Arnhem."

Waarom zijn anderen tegen?

Er zijn ook tegenstanders, zoals Jan Rasing. Hij is voorzitter van één van de zes partijen die bezwaar maken. "We willen dat de aanleg met respect voor natuur en omgeving verloopt. Met een tunnel onder het kanaal door en vooral niet met een brug."
Volgens hem zijn de economische belangen die spelen te groot om als burger inspraak te hebben. "We hebben kruimeltjes gekregen, zoals geluidsafscherming langs de snelweg. Als je het proces nauw volgt, kom je automatisch in het anti-kamp", ervaart hij.

'Eerder of later weg, dat is prima'

Ook Hanneke Spaans uit Groessen is tegen de snelweg. "De alternatieven zijn er: met de trein, auto, fiets of te voet." Zelf staat ze bijna nooit in de file. "Ik ga eerder of later weg van huis, dat is prima. Ik snap dat dat niet voor iedereen kan. Dat moet je met je werkgever bespreken."
De onzekerheid waar weggebruikers en bewoners van de regio zich al jaren in bevinden, komt volgens haar onder andere door de koppeling die in de rechtszaak is gemaakt tussen de verbreding van de A12 en de verlenging van de A15.
"Als de A12 verbreed was en de files waren opgelost, dan had de A15 er niet hoeven komen", redeneert zij. Zelf woont ze op 280 meter van de plaats waar de snelweg moet komen.