Gelderse Vallei

76 uur non-stop werken aan station Ede-Wageningen

Bord op station Ede-Wageningen.
Bord op station Ede-Wageningen. © Omroep Gelderland
EDE - Reizigers hebben misschien weleens het gevoel gehad dat er geen eind zou komen aan de bouw van het nieuwe treinstation Ede-Wageningen. Het heeft dan ook drie jaar geduurd. Maar op vrijdag 23 februari gaat het spiksplinternieuwe station dan toch eindelijk open. Voordat het zo ver is, moet er dag en nacht gewerkt worden om alles écht gebruiksklaar te maken. En rijden er drie dagen lang geen treinen.
"Er wordt hier volop gewerkt", zegt bouwmanager Sander van Rijn van spoorwegbeheerder ProRail. Hij staat in zijn beschermende kleding met bouwhelm op voor de Oosttunnel, de transfertunnel vanwaar reizigers straks de perrons kunnen bereiken.
Het lawaai in de tunnel is oorverdovend, want mannen met allerlei apparaten zijn druk aan het werk om liften te controleren, roltrappen te keuren en hekken te monteren. De bewaakte fietsenstalling voor ruim 5000 rijwielen wordt klaargemaakt voor de eerste fietser. "Ook aan het straatwerk wordt de laatste hand gelegd. Het zijn met name afwerkpunten waar we mee bezig zijn", aldus Van Rijn.

Dit zijn de nieuwe aanpassingen

Het werk aan het nieuwe station begon eind 2020 met saneren van de grond rondom het station. In de afgelopen drie jaar zijn er 21 treinwissels weggehaald en 11 nieuwe gelegd. In twaalf uur tijd werd de 8000 ton zware Oosttunnel op zijn plek geschoven.
Ook is een nieuw fiets- en voetgangersviaduct gebouwd. En zijn toegangswegen en fiets- en voetpaden naar het station aangelegd. Indrukwekkend is het nieuwe houten dak van het station dat ruim 1.400.000 kilo weegt en afgelopen zomer op z'n plek werd getakeld.
Het houten dak van station Ede-Wageningen. Foto@Omroep Gelderland
Het houten dak van station Ede-Wageningen. Foto@Omroep Gelderland © Omroep Gelderland

Geen treinen

Door de werkzaamheden reden er verschillende keren geen treinen, soms wel een paar weken lang. Ook nu rijden er treinen niet. Vanaf dinsdag 20 februari vanaf 04:00 uur tot en met vrijdag 23 februari 02:00 uur rijden er geen treinen. "Dat heeft te maken met het technisch omzetten van het oude naar het nieuwe station", vertelt de bouwmanager van ProRail.
"Alle systemen moeten worden overgezet naar de nieuwe technische ruimte. Dat vergt de meeste tijd, daar hebben we wel drie dagen voor nodig. Dat is 76 uur non-stop werken"

Oude gebouw slopen

De opening van het nieuwe station betekent niet dat het werk helemaal klaar is. Het oude stationsgebouw moet worden gesloopt en de Westtunnel voor fietsers en voetgangers moet nog af worden gemaakt.
Er komen ook nog winkels en horeca in het station en er wordt een nieuwe parkeergarage gebouwd. ProRail verwacht in 2026 klaar te zijn met station Ede-Wageningen, dat daarmee helemaal klaar is voor de toekomst.