Liemers / Achterhoek

Opruimen gedumpt drugsafval kost handenvol belastinggeld

sanering drugsafvaldumping
sanering drugsafvaldumping Regio 8 © Regio 8
LOERBEEK - De Achterhoek werd vorig jaar en ook begin dit jaar opgeschrikt door een groot aantal drugsafvaldumpingen in het buitengebied. Uit een rondgang van Omroep Gelderland blijkt dat de schoonmaak en sanering van het vervuilde terrein de gemeenten handenvol belastinggeld kost.
De vervuiler betaalt gaat meestal niet op. Voor de dumpingen van grote hoeveelheden drugsafval begin dit jaar in Sinderen, Pannerden en Loerbeek zijn twee verdachten uit de gemeente Montferland aangehouden, maar vaak is niet te achterhalen wie het chemisch afval geloosd heeft. De kosten komen dan voor rekening van de terreinbeheerder, zoals gemeenten en natuurorganisaties.
Dat loopt voor de gemeente Aalten behoorlijk in de papieren. Die is ruim een ton kwijt aan wegwerken van de vervuiling na een dumping vorig jaar in het Aaltense Goor. Ook andere gemeenten moesten flink in de buidel tasten.

Subsidie voor opruimen drugsafval

Alles bij elkaar opgeteld moesten de Achterhoekse gemeenten daar in 2023 en dit jaar meer dan 200.000 euro voor uittrekken. Er is subsidie beschikbaar voor het opruimen van dumpingen van drugsafval. Gemeenten, waterschappen en omgevingsdiensten kunnen 50 procent van de kosten tot 50.000 euro vergoed krijgen. Voor particulieren, verenigingen, stichtingen en Staatsbosbeheer gaat het om compensatie van alle kosten tot een maximum van 200.000 euro.
De provincies krijgen een bijdrage van het ministerie van Justitie en Veiligheid voor het uitvoeren van deze subsidieregeling. Gelderland had afgelopen jaar ruim 125.000 euro beschikbaar . Er werden zeven aanvragen gedaan voor in totaal bijna 44.000 euro. Het meeste geld werd toegekend aan gemeenten.

Nóg forsere kosten saneren drugslabs

Het opruimen van drugsafvaldumpingen mag al een flinke duit kosten, bij het schoonmaken en saneren van drugslabs gaat het om nog hogere bedragen. Die kosten kunnen worden verhaald op de terreineigenaar of eigenaar van het gebouw waar het lab was ondergebracht.
Zo bepaalde de Raad van State onlangs dat de gemeente Bronckhorst de kosten voor het opruimen van een drugslab in Drempt mag verhalen op de eigenaren en verhuurders van de schuur waarin het lab ontdekt werd. De eigenaren waren naar de hoogste bestuursrechter gestapt, omdat ze de rekening van bijna 400.000 euro - het eerste deel van de kosten - niet wilden betalen.

'Belangrijke waarschuwing'

"Dit is een belangrijke uitspraak. Het is duidelijk dat je een gemeenschap niet kunt opzadelen met dergelijke ellende én het is een belangrijke waarschuwing aan iedereen die wordt benaderd met het verzoek om ruimtes te verhuren", aldus een woordvoerder van de gemeente Bronckhorst. "We kunnen nog niet zeggen of we de resterende 230.000 euro van de saneringskosten op de eigenaren verhalen. We gaan kijken of er een betalingsregeling getroffen kan worden met hen. Maar het principe dát ze moeten betalen is in deze nog belangrijker dan het binnenhalen van de laatste euro."

In 2023 en 2024 werd er drugsafval gevonden in onder meer:

* Drempt
* Loerbeek
* Sinderen
* Vragender
* Winterswijk