Achterhoek / Arnhem en omstreken

Tonnen aan boetes en minder buslijnen: 'Bodem busvervoer is bereikt'

Bussen van RRRReis
Bussen van RRRReis © Omroep Gelderland
Het gaat slecht met het Gelderse busvervoer, er vallen veel meer ritten uit dan is toegestaan. De provincie deelde tonnen aan boetes uit aan vervoerder Hermes en een andere vervoerder EBS schaalt lijnen af om niet constant met uitval te maken te hebben. Het grote probleem: te weinig chauffeurs.
Dat blijkt uit documenten en opgevraagde cijfers in handen van Omroep Gelderland. Hermes kreeg twee torenhoge boetes voor de te hoge rituitval. In de regio Arnhem-Nijmegen viel 3,2 procent van de ritten uit en in de regio Veluwe Zuid reden 2,6 procent van de ritten niet. De norm is 0,5 procent. De provincie Gelderland legde Hermes die in de twee regio's rijdt voor in totaal voor 480.000 euro aan boetes op.
"We zijn er ons ervan bewust dat rituitval maakt dat de reiziger niet altijd op ons kan vertrouwen", reageert Angelique Jansen, manager bij Hermes. "We spannen ons maximaal in om de uitval zo klein mogelijk te maken." Volgens Hermes is het personeelstekort het grootste probleem, maar was er eind vorig jaar ook sprake van een hoog ziekteverzuim door griep en corona.

Ook bij EBS problemen

Hermes is niet de enige vervoerder met problemen, ook bij EBS op de Veluwe gaat het niet goed. In een uitgelekt document in handen van Omroep Flevoland en Omroep Gelderland doet EBS voorstellen om lijnen op te knippen of minder vaak te laten rijden. Dat doet het bedrijf op verzoek van de provincies. In de laatste drie maanden viel bij EBS 2,6 procent van de lijnen uit.
In de reeks met voorstellen die nu worden gedaan gaat het onder meer om de buslijn tussen Nunspeet en Harderwijk op zaterdag alleen nog te laten rijden na een reservering, het gaat om schrappen van eerste ritten (Apeldoorn – Zwolle) en het inkorten van ritten.

'Verminderen van ritten is wel in de insteek'

EBS wil nu niet reageren omdat de voorstellen nog besproken moeten worden met opdrachtgevers en reizigersorganisaties. “We gaan eerst met hen daarover in gesprek, naar aanleiding van die adviezen bouwen we een dienstregeling. Maar het verminderen van ritten is wel de insteek.”
De provincie schrijft dat de aanpassing een tijdelijke is. “Het streven is zo snel mogelijk, maar uiterlijk in december 2024 terug te keren naar de oorspronkelijk afgesproken dienstregeling.”
De andere busvervoerder in Gelderland, Arriva, doet het een stuk beter, maar kampt ook met personeelstekorten.

Grote zorgen bij Gelderse politiek

De Gelderse politiek noemt de ontwikkelingen zorgelijk. "Dit had eigenlijk al veel eerder plaats moeten vinden want bedrijven blijven maar doorgaan met onvoldoende diensten aanbieden, de reiziger is hier de dupe van", reageert SP'er Tom Ammerlaan. "De bodem is bereikt."
Ook bij de PvdA zijn er grote zorgen over de uitval. "Het is treurig: de Gelderse reizigers en de chauffeurs zijn de dupe. Bedrijven concurreren elkaar op kosten waardoor de arbeidsvoorwaarden het zwaar te verduren hebben", aldus Jan Daenen. Personeelstekorten zijn volgens hem daardoor niet vreemd.
Dat er nu voor tonnen aan boetes worden uitgedeeld, vindt Nick Bakker van het CDA terecht. "Ik verwacht ook dat EBS ook boetes gaan krijgen, maar dat er zoveel tekorten zijn is heel zorgelijk. We moeten als provincie misschien wel gaan bijdragen aan het opleiden van chauffeurs", zegt hij. Hij begrijpt het afschalen wel. "Ja, want we kunnen beter nu eerlijk zijn dan dat er maar ritten blijven uitvallen."