Arnhem en omstreken

Auto's gaan langzamer rijden door letters 'sportzone' op de weg

De sportzone in Gendt.
De sportzone in Gendt. © Omroep Gelderland
GENDT - Het maken van sportzones rondom sportparken zorgt voor een grotere veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek in Gendt en Doornenburg door HAN University of Applied Sciences . Het gaat dan met name om kinderen die van het sportpark gebruikmaken.
In Gendt en Doornenburg zijn sportzones aangelegd bij de plaatselijke sportparken. De sportzone is een initiatief van de HAN, de gemeente Lingewaard, sportverenigingen, sportcoaches en inwoners.
"Een sportzone bestaat uit aanpassingen aan de weg rondom een sportpark, zodat je er veilig kunt fietsen, dat er niet te hard wordt gereden, dat je er kunt wandelen en dat je er veilig kunt komen", legt Sanne Cobussen, sportbeleidonderzoeker van HAN, uit.
Dat is gedaan door de letters 'sportzone' op de weg te zetten, een aantal borden met daarop 'sportzone' rondom het sportpark te plaatsen en er zijn twee drempels op de weg geplaatst om verkeer langzamer te laten rijden.

Auto's rijden langzamer en mensen voelen zich veiliger

In Gendt en Doornenburg blijkt dat te werken. "We hebben verkeersmetingen gedaan, bijvoorbeeld hoe hard auto's en andere weggebruikers rijden. De objectieve verkeersveiligheid is verbeterd. Er wordt langzamer gereden. En daarnaast geeft tachtig tot negentig procent van de ondervraagde mensen in de gemeente Lingewaard aan dat ze zich veiliger voelen rondom het sportpark", vertelt Cobussen.
Nieuw is het idee van de sportzone niet,. "Het is een hartstikke mooie kopie van de schoolzone", erkent de onderzoeker. "Ook op sportparken moeten kinderen veilig kunnen komen. Dan helpt het als verkeer er rekening mee houdt dat daar ook die kleuter met een bal de weg op kan komen stuiven."

'Met kleine ingrepen verkeersveiligheid vergroot'

Wethouder Aart Slob van de gemeente Lingewaard is enthousiast over de sportzone: "Ik vind het fantastisch. Met een paar kleine ingrepen wordt de verkeersveiligheid vergroot. Dat maakt dat ouders kinderen met een gerust hart naar het sportpark laten fietsen."
"Je ziet dat een aantal letters op de weg al het bewustzijn van mensen vergroot, zodat ze langzamer gaan rijden en dat mensen bewuster zijn van de verkeersveiligheid", verwijst de wethouder naar het onderzoek van de HAN.

'Kleine investering, enorm effect'

"Dit kost bij elkaar tien- tot twintigduizend euro, maar het heeft een enorm effect op de verkeersveiligheid. Wat mij betreft is dit een zeer effectieve investering", benadrukt Slob.
"We zijn ook bezig met de sportparken in Haalderen en Huissen. Alles wat we hier geleerd hebben, gaan we daar ook in praktijk brengen." Slob verwacht ook dat dit landelijke navolging gaat krijgen: "Als ik kijk naar de belangstelling uit andere gemeentes denk ik dat we in Nederland veel meer sportzones gaan zien."