Noord-Veluwe

Bezorgt deze zelfrijdende auto straks jouw pizza? ‘Sneller dan je denkt’

Rogier Claessens met bezorgrobot Lotte.
Rogier Claessens met bezorgrobot Lotte. © Omroep Gelderland
HET LOO OLDEBROEK - Je handen los van het stuur, voeten naast de pedalen, en rijden maar. Zelfrijdende auto’s zijn nog geen gangbaar verschijnsel in het Gelderse straatbeeld. Dat is het wel op vakantiepark Landgoed ’t Loo. Daar brengt een autonome wagen linnengoed rond. Een primeur in Europa. Hoe lang duurt het voordat wij allemaal in zulke ‘slimme wagens’ de openbare weg op gaan?
“Die toekomst is dichterbij dan je denkt”, zegt Rogier Claessens. Hij is verantwoordelijk voor nieuwe technieken die op Landal GreenParks-locaties worden toegepast. Waaronder Lotte, een bezorgrobot die linnengoed van en naar de recreatiewoningen brengt. Een proef van enkele weken. “We hebben robotisering nodig in de toekomst. Het verlicht zwaar werk. Hierdoor kunnen mensen langer doorwerken.”
Bekijk hier Lotte in actie:
Bezorgrobot Lotte heeft een Europese primeur
Lui achterover leunen in het verkeer lijkt dus dichtbij. Maar hoe snel? “Dat gaat in de komende vijf jaar wel gebeuren”, meent verkeersdeskundige John van Wessel. “Er zijn vijf fases, en we zitten nu in fase drie. In tien tot vijftien jaar zijn zelfrijdende auto’s heel normaal. Dan neemt het aantal ongevallen ernstig af.”

Veiliger

De rijinstructeur en voorlichter van Veilig Verkeer Nederland is groot voorstander van de invoering van zelfrijdende auto’s. Het verkeer wordt er volgens hem een stuk veiliger op: “95 procent van alle ongevallen komt door de mens”.
Hoe zit dat dan met de filmpjes op sociale media waarin we computergestuurde auto’s zien crashen? Van Wessel bekijkt zo’n filmpje en oordeelt: “Dit is een fout van de bestuurder. Ongelukken door zelfrijdende auto’s komen niet voor, die zijn straks allemaal met elkaar verbonden. Tenzij een hacker iets heeft gedaan”.
De zelfrijdende taxi's reden perfect, naadloos. Ik keek m'n ogen uit.
Verkeersdeskundige John van Wessel
Elders in de wereld rijden al robotwagens zoals Lotte rond. Bijvoorbeeld in Estland. Daar komt het bedrijf achter Lotte ook vandaan. “Daar rijden ze gewoon door de hoofdstad, tussen het verkeer, om spullen te bezorgen”, zegt Claessens. “In San Francisco zag ik veel zelfrijdende taxi’s”, vult Van Wessel aan. “Ze reden perfect, naadloos. Ik keek m’n ogen uit.”
Waarom is het in Gelderland dan nog niet zo ver? Eerst een sprong terug in de tijd: In 2016 reed er namelijk al een zelfrijdend personenbusje in onze provincie, tussen Ede en Wageningen. Die proef werd stopgezet omdat de ontwikkeling niet snel genoeg ging.

Wetgeving

Nederland is nu best ver in die ontwikkeling, volgens de verkeersdeskundige. “Maar de wetgeving loopt achter de feiten aan. Wie is verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt? Dat is nog niet duidelijk.” Toch zal dat niet lang op zich laten wachten, denkt hij: “Nederland wil altijd haantje de voorste zijn”.

De Rijksoverheid durft niet te voorspellen wanneer zelfrijdende auto’s in de winkel staan. Testen met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens op de openbare weg zijn nu voorbehouden aan bedrijven en onderzoeksinstellingen. Er zijn nu al wel auto’s met zelfrijdende functies te koop, zoals adaptieve cruise control, rem-assistentie en automatisch inparkeren.

De proef met Lotte op het vakantiepark in Het Loo-Oldebroek loopt eind van deze week af. Of ze een blijvertje is? Dat is nog onduidelijk. “Het bevalt heel goed. Ik geloof dat dit ons echt gaat helpen in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan pizza’s of snackbarbestellingen naar de bungalows brengen. Dus het is breder dan dit.”
Landal GreenParks werkt al langer met robots, bijvoorbeeld in restaurants. Die worden ingezet om het bedienend personeel te ondersteunen.
In een controlekamer wordt bezorgrobot Lotte in de gaten gehouden.
In een controlekamer wordt bezorgrobot Lotte in de gaten gehouden. © Omroep Gelderland