Noord-Veluwe / Gelderse Vallei

Kleine opluchting bij actievoerder na besluit Lelystad Airport: 'Nog steeds voorzichtig'

Jaap Kloosterziel is opgelucht dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen de opening van Lelystad Airport is.
Jaap Kloosterziel is opgelucht dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen de opening van Lelystad Airport is. © Omroep Gelderland
EPE - "We zijn nog steeds voorzichtig met de vlag uithangen." Dat zegt Jaap Kloosterziel van stichting Red de Veluwe uit Epe, nu een meerderheid van de Tweede Kamer niet wil dat Lelystad Airport opengaat voor commerciële luchtvaart. Het definitieve besluit wordt namelijk pas genomen als het kabinet er zit.
Kloosterziel strijdt al jaren tegen de opening van de Airport in Lelystad. "Ik zat dinsdag thuis te werken en opeens ontplofte mijn telefoon door media, bekenden en vrienden. Ik had het nieuws nog niet gehoord en moest mezelf in de arm knijpen om het te geloven", zegt de actievoerder vrijdag in De Week van Gelderland. "Niet snel daarna werd ik weer snel in de realiteit geholpen, want het kabinet moet het standpunt nog overnemen."

Laagvliegen

Het probleem zit 'm volgens Kloosterziel vooral in het laagvliegen. "Vliegen vanaf Lelystad heeft het nadeel dat die vliegtuigen onder het Schipholverkeer moeten blijven. In 2018 hebben wij een 'belevingsvlucht' gehad om te kijken hoe het is als er een vliegtuig over de Veluwe vliegt. Het geluid was hard en we moesten er niet aan denken dat we dat 100 of 150 keer per dag zouden meemaken."
Daarna schrok Kloosterziel nog harder. "We gingen na die vlucht 'ns kijken naar de gemeten decibellen. Daaruit bleek dat de decibellen veel hoger waren dan in de milieueffectrapportage stond. Dat dachten wel altijd al en daar bleken we gelijk in te hebben."
Er worden plannen gemaakt met verkeerde cijfers en dat wordt erdoorheen gedrukt
Jaap Kloosterziel, stichting Red de Veluwe
De actievoerder snapt dat de vliegtuigen ergens moeten opstijgen. "We vinden het alleen geen goed idee om dat op Lelystad Airport te doen. Dat heeft veel effect op de Veluwe en andere delen. Daarnaast kloppen alle cijfers over geluid, milieu en stikstof in de milieueffectrapportage niet. Dat is het grote punt. Er worden plannen gemaakt met verkeerde cijfers en dat wordt erdoorheen gedrukt."
"Het is ook niet zo dan we zeggen dat mensen minder op vakantie moeten gaan. Op vakantie gaan is gewoon hartstikke leuk, maar liever met de trein of de fiets naar de Veluwe bijvoorbeeld", zegt de actievoerder. Voorlopig wordt de stichting dan ook niet opgeheven. "We zijn nog steeds voorzichtig met de vlag uithangen. We blijven actief om Kamerleden en lokale politici goed te informeren", aldus Kloosterziel.