Achterhoek / Liemers

Sneltrein door de Achterhoek, wie wordt daar eigenlijk beter van?

Arriva rijdt in de Achterhoek.
Arriva rijdt in de Achterhoek. © Omroep Gelderland
DOETINCHEM - Een verhaal dat opviel en heel veel werd gedeeld: 'Gezin kwam voor rust naar het oosten, maar nachtmerrie dreigt'. Het is het verhaal van Erkan Tasan uit Didam en zijn gezin. Veel grond en heerlijk wonen aan de rand van het dorp. Maar de spoorlijn wordt verdubbeld en de ellende tekent zich af. Wat gaat voor? Het algemene belang van een betere ontsluiting van een regio met meer dan 400.000 inwoners of de strijd van een man tegen de instanties?

Wat is de RegioExpres?

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, die na Doetinchem verdergaat als stoptrein naar Winterswijk. De provincie Gelderland beschouwt het verbeteren van de spoorlijn als een "snelle, duurzame en robuuste verbinding tussen de Randstad en de Gelderse regio’s en voor een aantrekkelijkere woon-, werk- en leefomgeving". Daarnaast, zegt de provincie, is reizen met de trein een duurzaam alternatief voor de drukke A12 en A18.

Waarom is die trein zo belangrijk?

Al jaren staat de RegioExpres bovenaan het verlanglijstje van de Achterhoek. Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem verwoordde het eerder zo: “De tijdwinst dankzij de RegioExpres is van belang voor de woning- en arbeidsmarkt in de Achterhoek. Doordat de Achterhoek beter en sneller verbonden wordt met Arnhem-Nijmegen en de Randstad – en vice versa – bieden we veel meer mogelijkheden voor huidige en toekomstige inwoners op het gebied van wonen, werken en studeren. Het biedt perspectief voor het bedrijfsleven en helpt de drukte op de A12 en A18 te verminderen.”
Volgens spoorbeheerder ProRail is de treindienst tussen Arnhem en Winterswijk een van de drukste regionale spoorlijnen in het land en "de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Achterhoek en de Liemers". De lijn vervoert dagelijks ongeveer 21.000 reizigers (in 2022), veelal studenten, scholieren en forensen.

Over enkel spoor? Nee, dat gaat niet

Om dit allemaal mogelijk te maken moet het spoor tussen Didam en Doetinchem De Huet worden verdubbeld. De reistijd tussen de Achterhoek en Arnhem wordt pas dan dertien minuten korter. Voor reizigers richting de Randstad levert de RegioExpres een tijdswinst van twintig minuten op. Tegelijkertijd kan de invoering van de nieuwe verbinding zorgen dat het minder druk wordt in anderen treinen. Reizigers uit de Liemers, is de voorspelling, profiteren daarnaast van de extra zitplaatsen. Door de betere aansluiting op de intercity’s loopt de reiswinst in sommige gevallen op tot 26 minuten.

Praten dus met omwonenden

Maar extra spoor betekent ook altijd gedoe met aanwonenden. ProRail onderhandelt in dit geval met acht huishoudens over extra spoor dat voor de verdubbeling nodig is. Ze moeten grond verkopen. Onder hen is Erkan Tasan. In 2019 streek hij met zijn gezin vanuit Leiden neer aan de rand van Didam. Voor zijn rust. Maar de droom die toen in vervulling ging, lijkt nu te ontaarden in een nachtmerrie. Er is zelfs een kans dat ze moeten verhuizen, zegt Tasan tegen mediapartner REGIO8. Het spoor komt zo’n tien meter dichter bij zijn woning te liggen.
Volgens de spoorbeheerder worden grondeigenaren 'in het algemeen' volledig schadeloos gesteld en er qua vermogen niet op achteruitgaan. Komen partijen er niet uit, dan ligt onteigening op de loer. Maar daarvoor moeten zowel de gemeenteraad van de gemeente waar de betrokkene woont als een rechter toestemming geven. "Die stap gaat niet zomaar", zegt deze deskundige.

Wat vinden jullie ervan?

De plannen voor verbreding van het spoor zijn al in 2015 ingediend, zegt Martijn op Facebook. "Als je dan koopt in 2019 heb je zelf niet goed opgelet. Heel vervelend, het is niet anders, het extra spoor komt er." Dat zegt ook Frits: "Laat je goed informeren bij de gemeente over de plannen. Bij de provincie over vervuiling. En laat een bouwkundig rapport opstellen. Dat laatste kost wel wat geld, maar wat is dat op zo'n groot bedrag. In 2019 waren de plannen al lang bekend, zoiets duurt jaren. En alleen hij klaagt?" Silvana vindt het vooral jammer voor de import-Didammer. "Hopelijk komen ze er op een goede manier uit." En Rita vindt: "Algemeen belang gaat altijd boven individueel belang. Schijnt vergeten kennis te zijn."