Achterhoek

Minister legt besluit over N18 bij nieuw kabinet neer

De provinciale weg N18 tussen Varsseveld en Enschede
De provinciale weg N18 tussen Varsseveld en Enschede © REGIO8
LICHTENVOORDE - In de Achterhoek leeft al langer de wens om de provinciale weg tussen Varsseveld en Groenlo aan te pakken. Nu liggen er twee rijstroken en geldt er een maximumsnelheid van 80 km per uur, maar de Achterhoekse politiek stemde afgelopen december in met een nieuw plan om van de provinciale weg een vierbaansweg te maken met dezelfde maximumsnelheid. Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat stelde deze week echter in een debat in de Tweede Kamer dat de keuze om de weg aan te pakken aan het nieuwe kabinet is.
De demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat reageerde op VVD-Kamerlid Hester Veltman, die zich afvroeg hoe het bedrag van 200 miljoen is besteed voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op N-wegen.
Zij richtte zich met name op de N18 tussen Varsseveld en Groenlo, en vroeg waarom het geld dat eerder was toegewezen nu is ingetrokken. "De Achterhoek heeft rekening gehouden met het treffen van verkeersveiligheidsmaatregelen op de N18 en heeft daar ook concrete plannen voor”, aldus Veltman. “Toch heeft de minister eind vorig jaar besloten om het geld dat hiervoor beschikbaar was gesteld weer terug te nemen.”

Financiële tekorten

Harbers stelt dat de 7 miljoen euro was bedoeld om financiële tegenvallers binnen de bestaande aanpak van de N18 te dekken, en deze tekorten zijn inmiddels opgelost. "Het project Zieuwentseweg is vorig jaar gerealiseerd en het project traverse Lievelde wordt dit jaar verder opgepakt door Rijkswaterstaat samen met de gemeente Oost Gelre", stelt Harbers.
"Omdat er inmiddels in een oplossing is voorzien, zijn de resterende middelen uit het amendement, zijnde 5,8 miljoen euro, toegevoegd aan de tweehonderd miljoen euro voor rijks-N-wegen."

Alternatieve N18

In december koos de Achterhoek Raad, een raad waarin alle gemeenten uit de Achterhoek in zijn vertegenwoordigd, voor een alternatief plan voor de N18. Een 2x2-baans weg met een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur wordt voorgesteld als oplossing voor verbeterde doorstroming en veiligheid tussen Varsseveld en Groenlo.
De Achterhoek wil al jaren een vierbaans 100-kilometerweg tussen Varsseveld en Enschede, maar uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Royal Haskoning blijk dat niet realistisch. De meest toekomstgerichte oplossing is een vierbaansweg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

Zeven miljoen euro

In december 2022 werd een amendement door de Tweede Kamer aangenomen om zeven miljoen euro extra te investeren in maatregelen om de verkeersveiligheid en doorstroming op de N18, met name gericht op het verminderen van ongelijkwaardige kruispunten.
"De resterende financiële middelen (5,8 miljoen) uit het amendement zijn niet genoeg voor deze grootschalige aanpak", aldus demissionair minister Harbers. Hij stelt dat deze verandering van beleid aan het nieuwe kabinet is.

In gesprek met de Achterhoek

De demissionair minister wil de komende periode bekijken hoe de resterende middelen binnen de huidige aanpak van de rijks N-wegen effectief kunnen worden besteed in Oost-Nederland. Daarvoor gaat Harbers in gesprek met vertegenwoordigers van de Achterhoek.