Gelderse Vallei

Problemen met de stadsverwarming? Let op, je kunt geld krijgen

Bij een storing in het warmtenet heb je recht op compensatie.
Bij een storing in het warmtenet heb je recht op compensatie. © ANP
EDE - Het komt onverwacht en kan héél vervelend zijn: een storing bij de stadsverwarming. Vorige week zaten daardoor tweeduizend Edese huishoudens in de kou. Bij een lange storing heb je recht op financiële compensatie en die kan flink oplopen.
Dat een warmteleverancier, zoals een gemeentelijk warmtenet, gedupeerden moet betalen bij een storing, staat vastgelegd in de Warmtewet.
Dat meldt ook Warmtebedrijf Ede in een brief die deze week bij veel huishoudens op de deurmat viel. "De wettelijke vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. U hoeft uw compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat u recht heeft op een compensatie ontvangt u van ons bericht."

Hoe langer de storing, hoe meer compensatie

Voor een gemiddeld huishouden is de vergoeding 35 euro voor warmtestoringen van 8 tot 12 uur. Daar bovenop komt nog eens 20 euro voor elke 4 uur extra storing.
In Ede begon de stroomstoring op zondagmiddag. Pas twee dagen later, op dinsdagavond, werd gemeld dat er weer volop warmte werd geleverd. Huishoudens die 48 uur last hebben gehad van de warmtestoring, maken dus recht op 35 euro basisvergoeding en 180 euro flexibele vergoeding.

Let op: er zijn uitzonderingen

Niet iedereen krijgt deze vergoeding. Eén keer per twaalf maanden mogen warmteleveranciers een grote storing hebben, zonder daarvoor te betalen. Zij moeten het probleem dan binnen 24 uur oplossen, meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op haar website.
Ook als de storing ontstaat in een eigen installatie zoals de warmtemeter of de radiatoren, volgt er geen vergoeding. En bij onvoorziene omstandigheden als een natuurramp wordt er ook niet uitgekeerd.
Als er even geen warmte is vanwege onderhoud aan het warmtenet, is er ook geen recht op vergoeding. De leverancier moet dat wel op tijd kenbaar maken, zodat huiseigenaren maatregelen kunnen treffen. Dat moet minimaal drie dagen van tevoren. Doen ze dat niet, dan is er wél recht op compensatie.

Uitbetaling

De uitbetaling gaat automatisch. Als gebruiker hoef je dus niet om de vergoeding te vragen. Binnen zes maanden moet de leverancier het geld hebben overgemaakt.