Rijk van Nijmegen

Kunstenaar krijgt na zes jaar bizar verzoek over zijn creatie

Het kunstwerk 'Altijd Lente' dat sinds 2017 in Lent staat.
Het kunstwerk 'Altijd Lente' dat sinds 2017 in Lent staat. © ANP
NIJMEGEN - Of zijn kunstwerk ook de helft kleiner kon. Kunstenaar Leonard van Munster kon bijna niet geloven wat hij las in een verzoek van de gemeente Nijmegen. Sinds 2017 staat in Lent zijn creatie 'Altijd Lente'. Maar nu vraagt de gemeente hem de bijl te zetten in zijn eigen kunstwerk.
'Te hoog en te groot', staat er in de e-mail van de gemeente over het kunstwerk dat in Lent staat, langs het spoor en vlak bij de nevengeul van de Waal. Het is een miniatuur van een boerderijtje boven op een berg van rivierklei.
Het kunstwerk staat symbool voor de oprukkende verstedelijking en de mensen die niet wilden wijken voor water. Op de plek waar nu de nevengeul stroomt, in het kader van Ruimte voor de Rivier, stonden boerderijtjes zoals de mini-variant die de kunstenaar maakte. Ironisch genoeg moet het kleine boerderijtje nu toch weg.
Bekijk de video:
Het is te hoog en te groot

'Speeltoestel voor geitjes'

Niet voor water zoals de echte boerderijen die er stonden, maar voor woningbouw. Toegegeven: het werk was altijd als tijdelijk bedoeld, weet ook de kunstenaar. Nu er na zes jaar op de plek van het kunstwerk huizen gebouwd gaan worden heeft de gemeente Nijmegen een dierenweitje in de buurt aangeboden als nieuwe plek.
Maar dat vindt de kunstenaar een buitengewoon slecht idee. "Bij zo'n kinderboerderij wordt het een soort speeltoestel voor geitjes", schetst de beeldend kunstenaar de teloorgang van zijn geesteskind.
Zou je er een stukje vanaf kunnen knippen want dan past het in de wissellijst die we nog hebben
Leonard van Munster, beeldend kunstenaar

Verontwaardigd over verzoek

Daarbij is de kunstenaar ook zeer verontwaardigd over het verzoek om zijn werk te halveren, omdat het in de huidige staat te groot wordt gevonden voor het dierenweitje. "Zeg kunstenaar: zou je dat schilderij ook in het blauw kunnen maken, want dan past het bij onze bank die ook blauw is", smaalt Van Munster. "En zou je er ook nog een stukje vanaf kunnen knippen? Want dan past het in de wissellijst die we nog hebben staan."
Kunst moet wel vaker weg. Zo verkaste een lichtblauw kunstwerk in het centrum van de stad naar Nijmegen-Zuid. Het geliefde kunstwerk Het Gezicht van Nijmegen dreigde ook naar een andere plek te moeten, aan de overkant van de Waal in de schaduw van flatgebouwen. Maar dat werd door fel protest voorkomen.
"Het vertelt echt de geschiedenis van de plek", duidde beeldend kunstenaar Andreas Hetfeld het belang dat zijn werk bleef staan op het eiland Veur-Lent. Het echte Bataafse ruitermasker waar Het Gezicht van Nijmegen op is gebaseerd werd ooit in de buurt van de huidige plek uit de Waal gevist. Het masker uit de Romeinse tijd geldt als topstuk van het Valkhof Museum.

Verliest het betekenis

Ook het werk van Hetfeld was aanvankelijk als tijdelijk bedoeld op die locatie. De bevolking was in de tussentijd echter gaan houden van het werk. Het is een fotopunt geworden met veel aantrekkingskracht. "Als we het daar weg haalden, haalden we ook een stuk geschiedenis weg", aldus Hetfeld.
"Er wordt wel heel vaak te makkelijk omgegaan met werk in de openbare ruimte. Als je het verplaatst en uit zijn context haalt, dan verliest het ook aan betekenis", vindt hij.
Zo voelt het ook voor de maker van het kleine boerderijtje. Zijn replica van een boerderij dat er ooit stond voor er een nevengeul van de Waal voor in de plaats kwam is wat Leonard van Munster betreft ook zeer locatiegebonden.
Wethouder Noël Vergunst wil geen vragen voor de camera van Omroep Gelderland beantwoorden, maar laat via een woordvoeder weten dat ze er helaas niet uitgekomen zijn met de kunstenaar en dat het mini-boerderijtje voor 19 januari weg moet zijn.