Gelderland

Stoppen met roken: hoe houd je het vol?

Stoppen met roken: hoe houd je het vol?
Stoppen met roken: hoe houd je het vol? © ANP
ARNHEM - Een nieuw jaar brengt nieuwe voornemens met zich mee. Voor Anja (67) uit Putten is dat om na vijftig jaar eindelijk te stoppen met roken. Maar hou houd je dat vol? Jullie gaven rokers als Anja tips om hun doel te behalen.
De gouden tip is volgens de meesten om in één keer te stoppen. Lena Houben-Pfeifer heeft dat zelf ook gedaan, deelt zij op Facebook. En met succes: "In een keer gestopt, cold turkey. Inmiddels acht jaar geleden en door een belofte aan onze kleinkinderen gelukt. Het beste wat we gedaan hebben."
Volgens Ingrid van Hemert is het de truc om je gewoonte te doorbreken. Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk, maar je moet simpel beginnen. En zij is niet de enige die met dat advies komt. "Sla gewoon de eerste sigaret over en je zult zien hoe gemakkelijk het wordt", zegt Jan den Bol op Facebook.

Huisarts

Toch heeft een roker gemiddeld zes pogingen nodig om te stoppen. "Wil je beginnen met het stopproces, dan kun je het beste professionele hulp zoeken", zegt stoppen-met-rokencoach Patricia van Rossum. "Begin met je huisarts. Die kan je meenemen naar wat voor jou de beste keuze is om te stoppen met roken."
Gerrit Homan laat weten deze professionele hulp te hebben gezocht. Hij is dankzij de huisarts gestopt. "Vijf pakjes Camel filter en drie pakjes Javaanse Jongens in de week gerookt. Zestien jaar geleden gestopt met hulp van de huisarts en nooit meer gerookt."
Een arts kan je ook helpen bij vragen, moeilijkheden en ontwenningsverschijnselen. Jan Verseveld deelt op Facebook dat hij vijf jaar geleden gestopt is, maar dat ging niet zonder slag of stoot. "Ik had nachtmerries dat ze mijn peuken afpakten. Ik zat zelfs 's nacht om 04.00 uur in ziekenhuis Rijnstate, omdat mijn hart op hol was geslagen door paniekaanvallen. De arts zei dat het ontwenningsverschijnselen waren. Ik zei: 'als dat het is, dan ga ik wel roken'. Hij heeft mij gerustgesteld dat het vanzelf zou verdwijnen. En hij had gelijk. Een week later was het over en nu ben ik vijf jaar gestopt."

Omgeving

Volgens Van Rossum is ook de omgeving cruciaal. "Je moet grote mate van motivatie en vertrouwen in jezelf hebben. De omgeving heeft daar grote, positieve invloed op. Dat wordt onderschat. Blijf vertrouwen en begrijp tonen voor de roker die in dat stopproces zit, net zo lang tot het lukt."