Gelderland

Paaseieren nu alweer in de schappen: waarom zo vroeg?

Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. © ANP
NIJMEGEN - "Te gek voor woorden. Jezus ligt nog bij te komen in Zijn kribbe en de winkels zijn al klaar voor Pasen", klinkt het op Facebook. Maar waarom zijn de kleurrijke eitjes nu alweer te koop? En waarom dan niet meteen het hele jaar?
Universitair docent Marketing Herm Joosten legt het uit. "Het is eigenlijk een soort van wedstrijdje", zegt de docent van de Radboud Universiteit. Het zit zo: de vraag naar seizoensgerelateerde producten, zoals paaseieren, is voornamelijk rond de betreffende feestdag. In dit geval Pasen. Daarbij gaat het om producten die mensen eenmalig kopen. De rest van het jaar is er geen of heel weinig vraag naar.
Maar juist omdat het eenmalige producten zijn, wil de winkelier deze als eerste aanbieden. "Om zo je concurrenten voor te zijn", verduidelijkt Joosten. "Want als de consument bij jou paaseieren koopt, gaat diegene de eitjes nergens anders meer halen." Hij geeft als voorbeeld chocoladeletters; daar koop je er ook geen honderd van. "We praten hier dus inderdaad over een wedstrijdje."

Paaseitjes in juli?

De drogisten, bouwmarkten en supermarkten concurreren met elkaar in de strijd wie als eerste de paaseieren verkocht krijgt. Maar waar houdt het op? “Worden die dingen straks in juli verkocht of zo?”, grapt Joosten. Toch lijkt er een grens aan te zitten. "Als de tijd van het ene seizoensgebonden product voorbij is, stap je over op het volgende. Dat herken je vast wel. Men gaat pas kerstspullen in huis halen, zodra Sinterklaas het land uit is." Dit voorbeeld volgen de winkeliers.
Joosten zegt geen concrete cijfers te hebben die tonen dat de seizoensgebonden producten elk jaar eerder in de schappen belanden. "Maar het is wel iets wat veel mensen opvalt." Dit heeft volgens hem niet alleen met de concurrentie te maken. Hij legt uit dat winkeliers het koopgedrag van hun klanten bijhouden. "Hierdoor weten ze precies wanneer er vraag is naar bijvoorbeeld paaseieren. Daar passen ze hun marketing weer op aan."

Waarom zijn ze niet altijd te koop?

Het heeft in essentie te maken met vraag en aanbod. "Als er veel vraag is naar producten, wil je er als winkelier voor zorgen dat je het kan aanbieden. Maar het is niet verstandig om dat product op andere momenten in de schappen te laten liggen. Die schapruimte kan je namelijk ook gebruiken voor iets anders wat wél wordt verkocht." In de zomer is de vraag naar eitjes laag. "En op het moment dat er geen vraag meer is, zullen de winkeliers dus onmiddellijk die eitjes vervangen."

Irritaties bij de consument

Maar kan de vroege timing van de paaseieren de consument ook juist afschrikken? "Mensen kunnen boos worden of verontwaardigd zijn. Ik denk dat mensen zich opgejaagd voelen. In de zin van: ‘We hebben net kerst gevierd, het nieuwe jaar achter de rug, en dan moeten we weer een nieuwe marketingactie tolereren die tot aankopen leidt? Laat ons even met rust!'", concludeert de docent.
En dat valt ook te lezen op Facebook. Zo zegt Claire Hollander: "Ik was net bij de Action, de paaseieren liggen er al, gestoord". Ook Frans Schaffels wist niet wat hij zag: "Mijn ogen vielen uit mijn hoofd (...) Hoe krijg je de mensen gek?"
Maar of dat zich ook echt richt op individuele winkelketens, denk Joosten niet. "Het is een beetje een oppervlakkige boosheid. Mensen gaan niet de Action vermijden omdat daar nu al paaseitjes liggen."