Arnhem en omstreken

Afvallen of stoppen met roken? Zo zijn goede voornemens vol te houden

Stoppen met roken of meer sporten zijn veel voorkomende goede voornemens.
Stoppen met roken of meer sporten zijn veel voorkomende goede voornemens. © ANP - beeldbewerking Omroep Gelderland
ARNHEM - Gezonder eten, meer aandacht voor vrienden en familie of stoppen met roken. Aan het begin van het nieuwe jaar stellen veel mensen doelen op waar ze de komende tijd aan willen werken. Goede voornemens hebben is makkelijk, maar hoe zorg je ervoor dat die ambities vol te houden zijn?
Volgens gedragspsycholoog Daan van Velsen zijn goede voornemens lastig vol te houden, omdat gedragsverandering moeilijk is. Dat is volgens hem evolutionair verklaarbaar.
Volgens Van Velsen is het niet per se nodig om een goed voornemen te hebben en als mens willen we zo weinig moeite steken in zaken die niet noodzakelijk zijn. "Vroeger had je je energie hard nodig om te overleven. Bijvoorbeeld voor als er dan ineens een tijger aangerend kwam", legt hij uit.
Het nieuwe jaar is een goed moment om te starten met proberen te veranderen van gewoontes. "Je hebt een soort prikkel nodig om je gedrag te veranderen. Het is lastig om dat op een willekeurig moment te doen. Gewoontes zijn er bij ons in geslepen. Bij een nieuw begin heb je de mogelijkheid om dingen anders aan te pakken". Gedragsverandering is wel degelijk mogelijk. De expert geeft tips.

Tip 1: Deel je plan met anderen

Alleen is ook maar alleen, dus de eerste tip die Van Velsen meegeeft is het delen van je plannen met anderen. Daarbij komen ook de feestdagen om de hoek kijken. "Omdat je weet dat andere mensen er tijdens die dagen naar vragen, ga je er misschien wel over nadenken", zegt hij.
Het nadenken over goede voornemens is dan al stap één, maar ook bij het volhouden van de doelstelling spelen familie en vrienden een rol. "Ze moedigen je aan en staan achter je. 'Hé, je zou dit toch gaan doen?' Dat vergroot de kans op succes bij het behalen van je doel, omdat je ook meer sociale druk voelt om het vol te houden."
Artikel gaat verder onder video.
'Ik wil netter schrijven!'

Tip 2: Maak je plan klein en concreet

Goede doelen kunnen heel groot en maar weinig concreet zijn, bijvoorbeeld gezonder eten. "Hoe ziet dat eruit? Met welk gedrag ga je dat bereiken? Wat koop je dan? Is dat vega, vetarm of juist eiwitrijk", stel Van Velsen. Het moet volgens hem veel concreter zijn.
Voornemens die heel groot zijn, zijn niet vol te houden volgens de gedragspsycholoog. "Maak het klein. Spreek met jezelf af dat je één keer per week vegetarisch gaat eten of dat je drie keer in de week gaat sporten", geeft hij als voorbeelden mee.

Tip 3: Vier je behaalde doelen

Tot slot doe je er goed aan om successen te vieren, zegt hij. "Zet dus kleine doelen. Als je zo'n doel haalt, besteed er dan aandacht aan door jezelf ervoor te belonen."