Achterhoek

TikTok wordt TechTok bij bedrijven in de Achterhoek

Een bedrijf uit Terborg werd onlangs de 100ste vriend van TechTok
Een bedrijf uit Terborg werd onlangs de 100ste vriend van TechTok © John van Lochem
TERBORG - In elke regio in Nederland is sinds januari 2020 subsidie beschikbaar voor aantrekkelijk, innovatief en sterk techniekonderwijs. In de Achterhoek heeft deze subsidie geresulteerd in de oprichting van TechTok: een platform dat jongeren op een creatieve en informatieve manier in aanraking brengt met techniek.
Eén van de drijvende krachten achter TechTok is Tonny te Winkel, de projectleider van Sterk Techniekonderwijs Achterhoek. “Stiekem is TechTok wel afgeleid van het populaire TikTok”, grapt Te Winkel. Het doel van TechTok is om via korte bedrijfsfilmpjes te laten zien wat werken bij verschillende Achterhoekse bedrijven inhoudt.
De twee karakters van TechTok, Mr. en Ms. T, nemen scholieren mee met een kijkje achter de schermen. “In elk filmpje dat we maken zit ook een ‘grapje’ verwerkt, zoals een medewerker die voor het werk nog even snel langs een bekende hamburgerketen rijdt”, zegt Te Winkel.

'Vriend van TechTok'

Bedrijven die mee willen doen, moeten een ‘Vriend van TechTok’ worden. Ze openen dan twee keer per jaar hun deuren voor activiteiten met basisschool- en voortgezet onderwijsleerlingen. “Van buiten zien mensen vaak de voorgevel van een bedrijf, maar ze hebben geen idee wat er binnen gebeurt”, zegt Te Winkel.
“Daarom willen we het praktisch aanvliegen door ze met een activiteit kennis te laten maken met een bedrijf. Bijvoorbeeld een achterlicht monteren aan een vrachtwagen en daarna in de cabine testen of hij het doet”, legt Te Winkel uit. “Zo vindt er een kruisbestuiving plaats tussen leerlingen en de bedrijven.”

Honderd TechTok-vrienden

Onlangs werd Teamwork Interiors de honderdste vriend van TechTok. De interieurbouwer uit het Achterhoekse Terborg maakt balies, toonbanken, kasten, maar ook kantoorinrichtingen. “Dit doen we voor winkels in Europa, maar we zijn nu bijvoorbeeld ook bezig voor een grote klant in Miami”, zegt bedrijfsleider Henk van Bennekom.
Hij weet hoe lastig is het om vacatures op dit moment in te vullen: “Vaak vindt er een mismatch plaats en hebben mensen andere verwachtingen van een interieurbouwer. Het is allemaal niet zo rooskleurig als wel eens wordt gezegd.”

‘Meer bekendheid’

Van Bennekom juicht het initiatief van TechTok toe: “We willen graag meer bekendheid geven aan het werk binnen ons bedrijf. Ik zit al dertig jaar in het vak en krijg nog steeds de vraag of ik geen kozijntje kan bouwen bij iemand. Dan leg ik uit dat hier geen timmermannen werken, maar interieurbouwers.”
Op dit moment komen leerlingen van het Almende College al twee keer per jaar langs bij het bedrijf. “Maar hoe meer scholen, hoe beter”, zegt Van Bennekom.

Toekomst in de techniek

Hoeveel ‘Vrienden van TechTok’ er nog bijkomen, weet Te Winkel niet. “Het doel is vooral om kinderen de techniek te laten zien en te laten ervaren. Niet het aantal bedrijven dat meedoet aan TechTok”, zegt de initiatiefnemer.
“Techniek is voor leerlingen vaak zo onoverzichtelijk. Wij hopen met dit platform er aan bij te dragen dat ze zich breder kunnen oriënteren op een toekomstig beroep binnen de techniek.”