Rijk van Nijmegen / Stedendriehoek

Opkikker en Serious Request: waarom geven we in december graag?

In de decembermaand geven we veel aan goede doelen.
In de decembermaand geven we veel aan goede doelen. © ANP
NIJMEGEN - Flessen inzamelen voor de Omroep Gelderland-actie Opkikker, de voedselbank die met een kraampje in de supermarkt staat of het glazen huis van Serious Request dat dit jaar in Nijmegen staat. De decembermaand is een belangrijke maand voor goede doelen. Waarom geven we zo graag in de laatste weken van het jaar?
Het kerstgevoel speelt daarin een belangrijke rol, weet KlaasJan Baas van hulporganisatie ZOA uit Apeldoorn. "Vrede op aarde", stelt hij. "Door die gedachte zijn we met elkaar wat barmhartiger." CBF, de landelijke toezichthouder voor goede doelen, ondersteunt dit. Directeur Harmienke Kloeze: "We voelen het verschil dat we zelf in een warm huis bij de kerstboom zitten en diegene die dat niet hebben."

Aantrekkelijke maand

Hoeveel er exact in december extra wordt gegeven, is niet bekend. "Vaststaat is dat we in december een groot deel van onze giften geven", zegt ook bijzonder hoogleraar Sara Kingsbergen van de Radboud Universiteit. Ook financieel gezien is december een goede maand om geld aan een goed doel te schenken, zegt de deskundige.
"De meeste mensen krijgen een eindejaarsuitkering of een dertiende maand en zitten wat ruimer in het geld." Volgens Kingsbergen spelen ook bedrijven hierop in met kerstpakketten. Waar sommige werkgevers een kerstpakket geven, geven anderen een vrij te besteden bon waarbij het geld ook geschonken kan worden aan een goed doel.

Goede doelen spelen hierop in

Goede doelen zorgen ervoor dat ze deze weken extra in de spotlights staan, aldus Baas. "We hebben nu een campagne lopen op radio en tv. "Voor ons is de wereld vredig, voor een groot deel van de wereld niet. Daar willen we mensen bewust van maken", vertelt hij. CBF-directeur Kloeze bevestigt het beeld dat goede doelen hun best doen om deze periode extra aandacht te krijgen.
Kingsbergen ziet dat de liefdadigheidsinstellingen in deze tijd een beroep op mensen doen en zich aanpassen bij actuele gebeurtenissen. Als voorbeeld geeft ze de energiecompensatie van twee keer 190 euro vorig jaar. Goede doelen zetten volgens haar speciale tools op om dat bedrag te schenken. Volgens cijfers van toezichthouder op goede doelen was 13 procent van de Nederlanders bereid om de energiecompensatie te schenken.
Bij grote gebeurtenissen voor de feestdagen schenken mensen nog veel meer, zegt Lau Schulpen van de Radboud Universiteit. "Ik refereer aan het tsunami van 2005 dacht ik. Dat was vlak voor kerst. Iedereen was vrij, er was veel aandacht voor en binnen no-time stroomden de miljoenen binnen."

Ook in rest van het jaar gul

Dat wil niet zeggen dat Nederlanders de rest van het jaar niet gul zijn. "Nederland staat er ook internationaal bekend om om vrijgevig te zijn", zegt Kingsbergen. "We staan bekend als een vrijgevig land en dat is iets om trots op te zijn. We geven graag, ook in tijden waarin je zou kunnen verwachten dat het onder druk staat". Als voorbeeld geeft ze de hoge inflatie van het afgelopen jaar.
Huishoudens gaven vorig jaar in totaal voor 2,1 miljard euro, blijkt uit cijfers van het CBF. Bijna driekwart van de huishoudens geeft geld. Dat is zo'n 360 euro per maand.