Rivierengebied / Gelderse Vallei

Karten, maar dan anders en zónder helm

Karten met augmented reality
Karten met augmented reality © Omroep Gelderland
BEUSICHEM - Het computerspelletje Snake wordt wereldwijd door miljoenen mensen gespeeld. Sinds kort kan je dit spel ook spelen op een kartbaan in Beusichem. Op de kartbaan? Ja, dankzij de techniek augmented reality. Met elektrische karts rijd je rond in de realiteit van een voormalige tennishal en daar wordt een virtuele wereld aan toegevoegd. Hoe kan dat?
Tientallen beamers aan het plafond projecteren een spel op de vloer. Denk daarbij aan een regulier circuit van een kartbaan, een soort voetbalveld of een pooltafel. Slimme software en sensoren in de karts houden bij hoeveel punten je scoort én op wie jij virtuele rakketen afvuurt.
Op de baan staat geen fysieke vangrail en je hoeft als 'gamer' ook geen helm op. Is dat wel veilig? "Diezelfde slimme software weet precies waar je rijdt", vertelt instructeur Joël van den Anker. "Zodra je van het circuit rijdt, vertraagt de kart. Op het moment dat je te dicht in de buurt van een medespeler komt ga je automatisch ook langzamer rijden. Bochten afsnijden heeft geen zin, want dan telt de ronde niet mee."

Wat kan er allemaal nog meer?

Augmented reality gaat veel verder dan de kartbaan. In onderstaande reportage duiken we in deze digitale wereld. We krijgen te maken met robots, ontdekken hoe we binnenkort in 3D kunnen vergaderen én waar we op de operatietafel mee te maken krijgen.
Is jouw toekomst in augmented reality?