Gelderland

Onderzoek treinincident Wijchen, zo kwam het tot stand

De situatie op het spoor.
De situatie op het spoor. © Google Maps (bewerking Omroep Gelderland)
WIJCHEN - Voor het onderzoek naar het incident met een trein in Wijchen, maakte Omroep Gelderland gebruik van verschillende bronnen en onderzoeksmethodes. In dit artikel leggen we uit welke bronnen dat zijn en hoe we te werk zijn gegaan.
Voor het bepalen van de snelheid van de trein op verschillende plekken van het traject keken we naar gps-gegevens. Treinen van NS versturen ongeveer iedere twintig seconden informatie over de locatie en snelheid. Die data wordt bijvoorbeeld gebruikt om in de NS app te laten zien waar welke trein rijdt. Omroep Gelderland verkreeg deze data via het NDOV Loket.
In de gps-data is onder andere te zien uit welk materieel de trein was samengesteld, de volgorde van de treindelen, de locatie en de snelheid in km/uur. In onderstaande tabel zijn de gegevens te zien van de betrokken trein, kort voor het incident.
In de laatste kolom staat een zogenoemde Hdop-waarde. Deze waarde is een indicatie voor de nauwkeurigheid van de gps-informatie. De nauwkeurigheid van een meting met een Hdop tussen 1 en 2 wordt als ‘uitstekend’ gezien.
De gps-gegevens voor deze trein zijn dus zeer nauwkeurig en daarom bruikbaar voor het bepalen van de snelheid van de trein op verschillende momenten. Maar omdat de exacte positie van de antennes op de trein niet bekend is, is deze data minder bruikbaar om nauwkeurig de eindpositie van de trein te bepalen.
Volgens een woordvoerder van de politie Oost-Nederland heeft een agent ter plekke gezien dat de trein ‘ter hoogte van de moskee’ tot stilstand is gekomen. Als we op de kaart kijken is daar geen moskee. Wel vinden we in de omgeving een Hindoeïstische tempel. Navraag bij de politie bevestigt dat het inderdaad om dat gebouw gaat.
Bron: Google Maps
Bron: Google Maps
Om de informatie van de agent te verifiëren en om het punt waar de trein tot stilstand kwam nauwkeurig te bepalen, gingen we op zoek naar een extra bron. Op Facebook vonden we een bericht van een gebruiker die in de bewuste trein zat. Locatie (Wijchen), datum (14 november) en tijd (09:23) komen overeen met het incident. We weten dus zeker dat dit bericht hier over gaat.
Bron: Facebook
Bron: Facebook
Op de foto die bij het bericht gepost is, zien we een lantaarnpaal. Als we op Google Streetview kijken in de omgeving waar de trein tot stilstand gekomen zou zijn, vinden we een lantaarnpaal van hetzelfde type als op de foto. Dit is de enige lantaarnpaal van dit type in de directe omgeving.
Bron: Google Maps
Bron: Google Maps
We weten nu dus waar de foto genomen is. Maar om het eindpunt van de trein te bepalen moeten we ook weten waar in de trein deze persoon zat. De persoon die de foto van het uitzicht plaatste, reageerde onder dat bericht met nog een foto, maar deze keer van de binnenkant van de trein.
Bron: Facebook
Bron: Facebook
Rechtsonder op de foto kunnen we zien dat deze persoon vlak bij de 1e klas zit. Maar op de voorgrond zien we nog een stuk rugleuning van een blauwe stoel. De foto is dus genomen vanuit de 2e klas.
Uit de foto kunnen we verder opmaken dat de persoon die de foto maakt aan de linkerkant van het gangpad zit. De foto met het uitzicht vanuit de trein is, gezien vanuit de rijrichting, genomen vanaf de rechterkant van de trein. Dat betekent dus dat de persoon met zijn rug naar de rijrichting zit. Hij of zij kijkt dus ‘naar achteren’.
Op railwiki vinden we een schematische weergave van het type trein dat bij het incident betrokken was, een FLIRT 3.
Bron: Railwiki (bewerking Omroep Gelderland)
Bron: Railwiki (bewerking Omroep Gelderland)
De 1e klas zit bij deze treinen aan het begin en het eind van de trein. We zien een rugleuning dus de persoon kan niet in het 4-zits gedeelte zitten, maar zit een rij daarachter. De foto moet dus genomen zijn vanaf de positie bij de pijl.
In de gps-data zien we dat de trein van het incident bestond uit twee delen. Een treinstel met nummer 2226 dat bestaat uit 3 segmenten en een treinstel met nummer 2515 dat bestaat uit 4 segmenten. Uit de gps-gegevens kunnen we maken dat het langste treinstel voorop reed.
We weten niet vanuit welk treinstel de foto genomen is. Wat we wel weten, is de lengte van beide delen. Het treinstel dat bestaat uit 3 segmenten is 63,2 meter lang en dat met 4 segmenten, 80,7 meter. Met die informatie kunnen we online berekenen wat de afstand is van de fotograaf tot aan de voorkant van de trein.
Bron: Railwiki (bewerking Omroep Gelderland)
Bron: Railwiki (bewerking Omroep Gelderland)
De afstand van de voorkant van de trein tot aan de plek waar de foto genomen is, is 49,6 meter voor het korte treinstel (2226) en 67,2 meter voor het lange treinstel (2515).
Er zijn dan twee opties. Als de foto is genomen vanuit het voorste treinstel dan zou de trein 67 meter voorbij de plek van de foto tot stilstand zijn gekomen. Als de foto is genomen vanuit het achterste treinstel dan is dat 130,3 meter. (80,7 meter van de volledige lengte van het 1e treinstel, plus 49,6 meter van het 2e treinstel)
Als we meten wat de afstand is tussen de locatie van waar de foto genomen is tot aan het punt ter hoogte van de tempel, dan blijkt dit 130 meter te zijn. Dat komt precies overeen met de berekening waarbij de foto gemaakt zou vanuit het achterste treinstel. Het is dus zeer aannemelijk dat dit de locatie is waar de trein tot stilstand is gekomen.
Bron: Google Maps (bewerking Omroep Gelderland)
Bron: Google Maps (bewerking Omroep Gelderland) © Google Maps (bewerking Omroep Gelderland)
Als we vervolgens meten wat de afstand is van de locatie waar de trein tot stilstand is gekomen tot aan het midden van het station Wijchen, dan blijkt dat ruim 400 meter te zijn.
Bron: Google Maps
Bron: Google Maps
Het nieuwsverhaal bij dit onderzoek kun je lezen via onderstaande link
Omroep Gelderland heeft een onderzoeksredactie die misstanden aan het licht brengt. Ken jij zo'n verhaal en wil je dat aankaarten? Lees dan hier hoe je contact met ons opneemt.