Rijk van Nijmegen

Deelscooters en -fietsen te duur voor Nijmeegse minima

Een deelscooter in Nijmegen
Een deelscooter in Nijmegen © Omroep Gelderland
NIJMEGEN - Het Nijmeegse college krijgt het niet voor elkaar om deelscooters en deelfietsen ook beschikbaar te maken voor mensen met een laag inkomen. Het systeem dat daarvoor opgetuigd moet worden is te ingewikkeld en fraudegevoelig. In plaats daarvan werkt het stadsbestuur aan andere instrumenten om minima te helpen.
Afgelopen zomer vroeg de Nijmeegse gemeenteraad om te onderzoeken of deelscooters en deelfietsen ook bereikbaar kunnen worden gemaakt voor minima.
Het aanbod hiervan gaat buiten de gemeente om via marktpartijen. Zo kost een elektrische fiets 22 cent per minuut en een elektrische scooter 33 cent per minuut. Bij een rit van station Dukenburg naar het centrum kom je dan op 4,50 euro met de fiets en 7,00 euro met de scooter. “Dit lijkt voor de groep Nijmegenaren met een laag inkomen helaas niet toegankelijk genoeg om regelmatig gebruik van te kunnen maken”, zo stelt het Nijmeegse college vast.
Een van de aanbieders stelt voor om minima voor 20 euro per maand onbeperkt van hun fietsen gebruik te laten maken, maar ook dat acht het stadsbestuur te veel geld: “Voor inwoners die elke maand geld tekortkomen is 20 euro per maand een groot bedrag.”

Goedkoop busvervoer

Mensen met een laag inkomen kunnen nu al voor 15 euro per jaar buiten de spitstijden gebruikmaken van de stadslijnen. Dit verloopt via de ov-chipkaart. Maar omdat deelscooters en –fietsen alleen via de app van aanbieders te gebruiken zijn en hier geen ov-chipkaart aan te pas komt, is het niet mogelijk om deze systemen te combineren.
Deelscooters of -fietsen gebruiken via het tegoed van 150 euro per jaar voor minima gaat ook niet. Het maken van specifieke codes voor de mensen die het echt nodig hebben bleek zoveel werk dat het niet uitvoerbaar is. En het verstrekken van een algemene code is enorm fraudegevoelig omdat ook andere mensen dan de beoogde doelgroep deze codes kunnen gebruiken.

Armoederegelingen vereenvoudigen

Bovendien werkt Nijmegen met de Armoede Agenda juist aan een vereenvoudigd beleid voor inkomensondersteuning en is nóg een extra regeling voor deelscooters en -fietsen dus onwenselijk.
Er zijn wel andere regelingen die mensen met een laag inkomen helpen. Zo geldt sinds dit jaar het project ‘Met een fiets doe je mee’ waarbij dit jaar tweehonderd fietsen zijn opgeknapt en verstrekt aan minima. Komend jaar wil initiatiefnemer het Huis van de Compassie dit project uitbreiden naar zeshonderd fietsen.