Stedendriehoek

Nieuwe flitspaal beloont automobilisten die niet te hard rijden

Spaarpaal, foto ter illustratie.
Spaarpaal, foto ter illustratie. © Omroep Gelderland
APELDOORN - Een flitspaal die automobilisten die te hard rijden geen geld kost, maar een die juist geld oplevert wanneer je je aan de maximale snelheid houdt. De zogeheten spaarpaal van 'Safety-Safe' duikt de afgelopen jaren op steeds meer plekken op. De gemeente Apeldoorn wil nu ook inzetten op deze 'vriendelijke' flitspaal.
Niet bestraffen, maar belonen dat is het concept van de 'Safety-Safe'. De snelheidsmeter registreert de snelheid van automobilisten die de paal passeren. Iedereen die zich aan de geldende snelheidslimiet houdt, zorgt ervoor dat er geld in de digitale spaarpot wordt bijgeschreven. Dat gespaarde bedrag komt vervolgens ten goede aan een door de bewoners gekozen doel in de wijk.
Volgens D66-raadslid Robert Jan Jonker een mooie kans voor de gemeente Apeldoorn om op een positieve manier aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid. "Het is een nieuwe, aanvullende manier om mensen te bewegen om na te denken voor ze het gaspedaal intrappen"

Traditionele flitspaal

Tegelijkertijd wil Jonker benadrukken dat de spaarpalen wat hem betreft geen vervanger zijn van de traditionele flitspalen. "Het is wat mij betreft niet of, maar en. Flitspalen blijven noodzakelijk en wat ons betreft mag er best wat vaker en op meer locaties met flitspalen worden gehandhaafd."
Waar de nieuwe spaarpaal moet gaan komen in Apeldoorn is nog onduidelijk. De gemeenteraad van Apeldoorn moet eerst nog met de plannen voor de nieuwe paal instemmen. "In het eerste kwartaal van 2024 valt het besluit of de spaarpaal er gaat komen, het is gekoppeld aan de bespreking van het nieuwe verkeersveiligheidsplan," aldus Jonker. Het plan is dat de spaarpaal elke vier weken gaat wisselen van plek en in verschillende wijken op drukke punten komt te staan.
Het raadslid verwacht dat een meerderheid voor de plannen zal stemmen. "Nu ook het college positief is verwacht ik voldoende steun."

De spaarpalen van 'Safety-safe' stonden de afgelopen jaren al op meerdere plekken door het hele land. In Noord-Brabant werd al met succes geëxperimenteerd met de palen en werd in verschillende gemeenten het gewenste effect behaald. Er werd inderdaad minder hard gereden op wegen met de snelheidsmeter.

Recent in Nijmegen

Een recente proef met de spaarpaal in Nijmegen was minder succesvol. Het effect op de snelheid van automobilisten was tijdens de proef goed te zien, maar na afloop van de proef helaas snel verdwenen, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
De gemeente zegt dat de paal minder geschikt is voor de grote doorgaande verkeersstromen met veel verkeer van buiten de woonwijk. "De grote doorgaande verkeersstromen op deze wegen stroken niet met de aanpak van de organisatie van zo’n snelheidsmeterspaarpot, die met een dergelijke spaarpot juist kleinschalig lokaal verkeer probeert aan te spreken," aldus een woordvoerder van de gemeente.
In Nijmegen krijgt de proef dan ook geen vervolg, maar volgens de gemeente hoeft dat niet te betekenen dat het op andere plekken niet zou kunnen werken. "Het is zeker een interessante optie om te verkennen als er in een buurt door lokaal verkeer te hard wordt gereden. Het proces is meer dan alleen een snelheidsmeterspaarpot op straat; het betrekken van bewoners rond het project is een belangrijk onderdeel en zou dus ook goed een plek moeten krijgen."