Stedendriehoek

Steeds meer ondernemers kloppen aan voor hulp

Rhodé Bouter in gesprek met Jeroen Berends.
Rhodé Bouter in gesprek met Jeroen Berends. © NOS
APELDOORN - Hulporganisaties zien steeds vaker ondernemers met problemen aankloppen. Bij Over Rood in Apeldoorn verviervoudigde het aantal hulpvragen afgelopen jaar.
Jeroen Berends is vrijwilliger bij Over Rood. Tot een paar jaar terug was hij zelf ondernemer in de bloemenhandel. "In het begin liep het goed, maar al vrij snel werd dat minder. Dan ga je maar wat aanmodderen", zegt hij tegen de NOS.
Inmiddels is Berends in loondienst. Eén dag per week begeleidt hij ondernemers die in de problemen zijn geraakt. "Wat je bijvoorbeeld vaak ziet is dat ondernemers de bank opdracht geven de betaalde huur terug te storten. Ze realiseren zich niet dat ze dan uit huis geplaatst kunnen worden."

Bij Over Rood worden ondernemers met problemen gekoppeld aan één van de 200 vrijwilligers. Dat zijn oud-ondernemers, soms ook ervaringsdeskundigen. De Belastingdienst, bewindvoerders en 122 gemeentes verwijzen door naar Over Rood. In 2020 werden 607 hulptrajecten gestart. Dit jaar staat de teller al op 1465.

Rhodé Bouter klopte ook aan bij Over Rood. Vlak voor corona opende zij een damesmodezaak: "De omzet steeg in de eerste twee jaar hard, ondanks de coronacrisis. Daarom kocht ik meer in, maar daar ging het mis."
Voor haar hield de coronacrisis te lang aan en daar kwam de hoge energierekening boven op, vertelt ze aan de NOS. "Het was heel stressvol allemaal. De zaak was voor mij een langgekoesterde droom. Je wilt helemaal niet stoppen, maar ik wilde ook niet mijn kop in het zand steken."

'Had ik de hulp maar gehad'

Volgens Berends is het ondernemers eigen om het zelf te willen oplossen: "Wekelijks denk ik, als ik met cliënten zit: had ik de hulp maar gehad. Stoppen is ook een keuze waar lef voor nodig is."
Ook bij de Kamer van Koophandel (KvK) melden zich dagelijks tientallen ondernemers. "Vaak is het niet eens de ondernemer zelf, maar een partner of een moeder die zich zorgen maakt over een belastingschuld of huurachterstand. Soms is een luisterend oor al voldoende", zegt Gé Gijssen, die ondernemingsadviseur is bij de KvK.

De MKB Hulplijn, opgericht door het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK), wordt zo'n 200 keer per week gebeld. Ook doen wekelijks 500 ondernemers een online scan voor inzicht in de financiële gezondheid van hun bedrijf.

De KvK verwijst voor intensievere hulp door naar Over Rood of het Ondernemersklankbord. Daar werken 300 adviseurs op vrijwillige basis, vaak gepensioneerde ondernemers, juristen of accountants. Jaarlijks helpen zij 3000 ondernemers, online of op de zaak.
Gijssen denkt dat de beschikbare hulp bijdraagt aan het lage aantal faillissementen. Want dat zijn er sinds de coronacrisis nog steeds relatief weinig.