Arnhem en omstreken

Rijden door de sneeuw, zes tips om veilig op je werk te komen

Sneeuw in Arnhem.
Sneeuw in Arnhem. © Persbureau Heitink
ARNHEM - Het heeft gesneeuwd in Gelderland. Daardoor kunnen de wegen spiegelglad zijn. Maar wat moet je doen als je in een slip raakt? En zit er verschil in de veiligheid van een handgeschakelde auto of automaat? Zes tips voor zo'n veilige autorit.
Het KNMI heeft de weerswaarschuwing code geel afgegeven. Deze waarschuwing geldt tot en met maandagmiddag. Er wordt met name voor gladheid op de weg gewaarschuwd.
Omroep Gelderland stelde daarom zes vragen aan algemeen directeur van Verkeersveiligheid Groep Nederland, Indy Dontje en ANWB-expert, Erik Jan de Jong.

Wat moet je absoluut niet doen wanneer je in winters weer rijdt?

Winterse omstandigheden en gladheid op de weg zorgen voor een veel langere remweg, legt Dontje uit. "Wat je dus absoluut niet moet doen is veel te hard rijden. Dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen." Hij vervolgt: "Anticipeer op de omstandigheden, houd ruim afstand tot je voorligger en maak geen abrupte stuurbewegingen."

Wat moet je doen als je in een slip raakt?

"Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen", vertelt De Jong. "Kijk altijd naar het punt waarnaar je van plan was te gaan en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren. Stuurcorrecties die te laat worden ingezet missen meestal hun doel."
Daarnaast is het bij een slip van groot belang dat de wielen van de auto 'vrij' kunnen draaien, en daarin niet worden belemmerd door aandrijving of remmen. "Tegenwoordig zorgen systemen als ABS (antiblokkersysteem, red.) en tractiecontrole dat wielen niet blokkeren of spinnen. Toch wordt er bij handgeschakelde auto's geadviseerd om de aandrijving te verbreken en de koppeling in te trappen als de auto begint te slippen en ook niet te remmen tijdens de slip", legt de De Jong van ANWB uit.
Maar wat nou als je in een automaat rijdt? Dan gaat het intrappen van een koppeling nogal lastig. Maar wat blijkt? Bij een automaat is het juist eenvoudiger. "Daar volstaat het om het gaspedaal los te laten en ook niet te remmen. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor. Je hebt tenslotte de handen al vol aan het sturen", verduidelijkt De Jong.

Hoe moet je nou remmen als het glad is?

Het is belangrijk om geleidelijk te remmen. Dontje: "Beter nog is om de auto uit te laten rollen, als je voldoende afstand voor en achter hebt, of terug te schakelen en zo op de motor te remmen."
Hij vertelt dat een automaat of handgeschakelde auto niet veel van elkaar verschillen in winterse omstandigheden. "Het is een fabeltje dat de ene veiliger zou zijn dan de ander. Bij een automaat laat je het gas los om in een lagere versnelling te komen, bij een schakelauto doe je dat ook en schakel je zelf terug."

In welke versnelling moet je optrekken?

Een tip van Dontje voor de schakelaars onder ons, om te voorkomen dat je banden slippen als je wil wegrijden bij bijvoorbeeld een stoplicht: "Doseer je gas en koppeling. Dit zorgt ervoor dat je auto geleidelijk wegrijdt. Je kunt ook wegrijden in de tweede versnelling, zo is de kans op doorslippen een stuk kleiner."

Kan je de bandenspanning verlagen voor meer grip?

Een andere tip die rondgaat is om de bandenspanning te verlagen, zodat je autobanden zachter zijn en meer grip hebben. Maar klopt dit wel? "Dit is een techniek die uit het off-road rijden komt, waar het onder andere gebruikt wordt bij het rijden in de woestijn. Maar zand is niet te vergelijken met sneeuw", legt Dontje uit. Hij benadrukt dat een zomerband met een lagere bandenspanning géén winterband is. Dus laat je banden vooral niet leeglopen.

Zijn winterbanden écht noodzakelijk?

Dontje benadrukt dat winterbanden heel belangrijk zijn. "Hoewel het klimaat in Nederland verandert, zien we ook dat de weersomstandigheden steeds extremer worden. Een winterband is ervoor gemaakt om soepeler te blijven bij koud weer. Hierdoor hebben ze meer grip op het wegdek en zullen ze bij temperaturen van minder dan 7 graden beter presteren dan zomerbanden. Daarnaast hebben ze andere groeven, ook wel lamellen genoemd, en een dieper profiel dan zomerbanden."