Stedendriehoek

Apeldoorn krijgt op valreep toch miljoenen voor nieuwbouw bij A1

Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Gemeente Apeldoorn
APELDOORN - Er waren wat hordes te nemen, maar op de valreep lukt het Apeldoorn om 9,6 miljoen euro van het Rijk binnen te harken. Met dat geld moet ruimte beschikbaar gesteld worden voor 500 flexwoningen. Het bedrag lag binnen handbereik, maar politieke partijen zetten vraagtekens. Daardoor stonden het project en de bijbehorende miljoenen op losse schroeven. Maar na een extra ingelaste raadsvergadering stemde een meerderheid van de gemeenteraad uiteindelijk vóór de zak met geld.
De 500 plekken voor flexwoningen die Apeldoorn 9,6 miljoen oplevert staan ingetekend in Beekbergsebroek; aan de zuidrand van de stad, net over de snelweg A1. Van die flexwoningen worden er 300 daadwerkelijk geplaatst. De overige 200 zijn ‘host’-plekken, bedoeld om plaats te bieden aan flexwoningen waarvoor elders in het land tijdelijk geen bestemming is.

Ultieme mogelijkheid

Apeldoorn wordt daarmee ‘Host-City’. Afgelopen januari ondertekende de stad hiervoor een intentieovereenkomst met demissionair minister Hugo de Jonge. De stad ziet dit als een ultieme mogelijkheid om snel een start te maken met de ontwikkeling van grootschalige woningbouw in Beekbergsebroek.
De locatie waar Apeldoorn de flexwoningen wil plaatsen.
De locatie waar Apeldoorn de flexwoningen wil plaatsen. © Omroep Gelderland
In het gebied tussen het Apeldoorns Kanaal en de A50 wil de stad in de toekomst 2000 tot 3000 woningen bouwen. De vergoeding van 9,6 miljoen euro die Host-City met zich meebrengt, is daarbij zeer welkom. Dit kan gebruikt worden voor het creëren van voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een geluidsscherm en verkeersontsluiting.

Deadline

Om die miljoenen te ontvangen, moest vóór 1 december een samenwerkingsovereenkomst worden getekend met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Maar de vraag was of die deadline wel zou worden gehaald.
Hugo de Jonge en de betrokken wethouders ondertekenden in januari de intentieovereenkomst.
Hugo de Jonge en de betrokken wethouders ondertekenden in januari de intentieovereenkomst. © Omroep Gelderland
Meerdere Apeldoornse politieke partijen zetten namelijk vraagtekens bij het project. Zo zou het nauwelijks versnelling opleveren voor woningbouw in Beekbergsebroek, vond de ChristenUnie. WijApeldoorn vreesde voor ‘verrommeling’ door een gebrek aan visie voor het gebied.

Vasthouden tot 2060

Apeldoorn zou nooit voor deze aanpak zou kiezen zonder die 9,6 miljoen, werd gesteld. “Als we een nieuw gebied willen ontwikkelen moeten we vanaf bovenaf kijken: wat willen we met het geheel? Nu beginnen we aan de verkeerde kant”, meent raadslid Robert Jan Jonker (D66). Ook heeft hij twijfels over de invulling van 200 host-plekken. “Het risico dat die plekken leeg blijven is heel groot. Volgens de overeenkomst moeten we ze tot 2060 vasthouden. Dus daar zitten we nog 35 jaar aan vast.”
Apeldoorn zou nooit voor deze aanpak kiezen zonder die 9,6 miljoen.
Robert Jan Jonker, raadslid D66
Een meerderheid van de raad besloot twee weken geleden het project een halt toe te roepen. Dat betekende dat het college kon fluiten naar de miljoenen. Met een brief werd geprobeerd partijen over de streep te trekken. Gevolgd door een ultieme poging om Host-City alsnog op de agenda te krijgen tijdens de laatste raadsvergadering, vóór de deadline van 1 december.

Schorsing

Die was vorige week. Er ontstond een pittige discussie in de raadszaal, waardoor de vergadering ruim een uur moest worden geschorst. Uiteindelijk stemden partijen in met een extra politiek overleg dat afgelopen woensdag plaatsvond. Voor het college een laatste mogelijkheid om de meerderheid van de raad te overtuigen.
“Het is een nieuw concept, dus je kunt het niet afkijken bij een andere gemeente”, zegt de verantwoordelijk wethouder Henk van den Berge (SGP) over de vele vragen die opkomen. Hij noemt die miljoenen van het ministerie broodnodig: “Vroeger, pak ‘m beet twintig jaar geleden, kon je aan een uitleglocatie fiks verdienen. Die tijd is grotendeels voorbij. Het treffen van voorzieningen kost veel geld. Die 9,6 miljoen euro doen er wel degelijk toe.”
Beeld ter illustratie.
Beeld ter illustratie. © Gemeente Apeldoorn
“Het is een stok achter de deur om door te pakken”, staat raadslid Henk van de Weerd (SGP) hem bij. “En dan is het nog steeds 2029 voordat de eerste woningen gerealiseerd gaan worden. Wat ons betreft kunnen we het ons niet permitteren dat nog verder op te laten lopen.” De wethouder zegt gebonden te zijn aan de reguliere voorschriften bij de ontwikkeling van een woningbouwgebied: “Bestemmingsplannen, alles moet op een normale manier”.

Overtuigd

Donderdagavond, slechts enkele uren voor de deadline van het Rijk, stemde de gemeenteraad alsnog over Host-City en de bijbehorende 9,6 miljoen. Enkele partijen die eerder kritisch waren op het project, bleken inmiddels te zijn overtuigd: “We zijn blij met de woorden van de wethouder dat we meegenomen gaan worden in de ruimtelijke ontwikkeling die in Beekbergsebroek plaatsvindt. We zien nog steeds mitsen en maren en onzekerheden, maar desalniettemin zien wij ook de voordelen hiervan”, aldus raadslid Martine Berends (PvdA). Ook de ChristenUnie en WijApeldoorn geven nu groen licht.
Uiteindelijk stemde een ruime meerderheid van de gemeenteraad voor de doorgang van Host-City. Dat betekent dat de 9,6 miljoen euro van het Rijk nog vóór het eind van dit jaar op de rekening van de gemeente Apeldoorn staat. Hiermee is de start van nieuwbouw aan de overkant van de snelweg A1 een feit.

Ook Doetinchem wil Host-City worden en ondertekende een intentieovereenkomst met het ministerie voor 300 flexwoningen bij de spoorzone. In tegenstelling tot Apeldoorn is een haalbaarheidsonderzoek hier nog niet afgerond.