Gelderse Vallei / Liemers
Weer verkiezingsposters beklad, posterplakkers geven niet op

WAGENINGEN - De afgelopen week gebeurde het op verschillende plekken: verkiezingsposters van BBB, D66 en VVD zijn beklad en beplakt. Zo valt de boodschap 'Keep calm and verzuip', te lezen op posters die over D66 en VVD verkiezingsposters zijn geplakt in Wageningen. Dit is niet de eerste keer dat verkiezingsposters ten prooi vallen aan vandalisme. Welke straf staat daarop? En hebben zulke acties eigenlijk wel zin?
In Wageningen op de Kortenoord Allee doken zaterdag posters op met de opdruk: 'Keep calm and verzuip'. De posters van a4-formaat zijn pontificaal op de grotere, al bestaande posters van de verkiezingscampagne van D66 en VVD heen geplakt, op verschillende reclamezuilen.
De blauwe poster, precies op het hoofd van Rob Jetten van D66 bijvoorbeeld, vertelt in kleine letters met enig sarcasme: 'Klimaatverandering bestaat niet. Trek je niets aan van de overstromingen en bosbranden. Oliereuzen hebben het beste met ons voor.'
Vaker verkiezingsposters beklad
De posters zijn ondertekend door de*beweging een burgerinitiatief waar onder andere de klimaatactivistische groep Extinction Rebellion deel van uitmaakt. In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen willen zij 'druk zetten' op de politiek om 'broodnodige verandering te forceren'. De posters zijn een vingerwijzing naar de klimaatcrisis. Want: 'De politiek gaat deze crisis niet uit zichzelf oplossen', aldus de*beweging op hun website.
BBBloed
Eerder deze week kreeg ook een BBB-verkiezingsposter al een 'make-over'. Met rode verf werd de tekst 'BBBloed' geklad op een verkiezingsposter van de BoerBurgerBeweging in Zevenaar. Ook waren de gezichten van de BBB-lijstrekker Caroline van der Plas en Mona Keijzer, de nummer 2 van de BBB, rood geverfd. De partij gaat ook aangifte doen, want het bekladden, beplakken en vernielen van verkiezingsposters is strafbaar. Zonder toestemming posters plakken wordt door de politie beboet met 150 euro.
'Prikkelt alleen maar boosheid'
Maar behalen deze vandalen met zulke sarcastische posters en bekladding dan tenminste het beoogde effect? Klinisch psycholoog, Jan Derksen, denkt van niet. "Zulke kreten roepen veel weerstand op. Onderbuikgevoelens worden in een impuls de wereld in geslingerd. Dat roept bij anderen vervolgens weer boosheid en onbegrip op." Zulk gedrag getuigt van ondeugendheid of gewoonweg domheid, vindt de psycholoog: "Zo blijven we leven in een cultuur van boosheid."
Ook wil hij de vandalen een tip meegeven: "De sarcastische toon op de posters in Wageningen roept weerstand op. Ook wordt er geen enkel argument gegeven. Welk nut heeft zo'n poster dan nog? Je kunt veel beter uitgebreider beargumenteren waarom je voor iets staat. Impulsief gedrag, zoals het vandaliseren van verkiezingsposters, leidt vaak tot spijt", weet de psycholoog uit onderzoek. "Dus ik zou zeggen: houd daarmee op", besluit hij.
'Arm kind'
Eerder deze week doken er ook in Arnhem posters op die aandacht vragen voor de klimaatcrisis, zij het niet over verkiezingsposters heen, maar in posterborden langs de invalswegen. Die werden na veel commotie, en de nodige bedreigingen zelfs, na twee dagen weer weggehaald. Op de in totaal dertig posters viel te lezen: 'Arm kind. Natuurbranden overstromingen, vernietigende orkanen door opwarmende oceanen. Toch vinden je ouders dat ze het recht hebben jou op de wereld te zetten'.
De initiatiefnemer achter de posters, Jan Mulder van aardeinbalans.nl, hoopte ouders bewust te maken van de gevolgen van de klimaatcrisis voor hun kinderen. In nog geen twee dagen wist hij meer dan 200.000 mensen te bereiken met de posters die viraal gingen op sociale media. Maar ze leidden tot veel haatberichten en bedreigingen aan zijn adres. "Dat het zoveel mensen zou bereiken had ik zeker niet verwacht. Toen het posterbedrijf belde dat ze mijn posters weg gingen halen, dacht ik: dit is een grap. Niet dus", vertelt Mulder, die is geschrokken van de reacties.

Op de vraag of hij denkt dat de boodschap is overgekomen, antwoordt hij: "Mensen hebben het gevoel dat ik me bemoei met hun kinderwens. Maar van mij mag iedereen zo veel kinderen krijgen als ze willen. Al maak je er 55. Mijn punt is dat mensen zich er vooraf wel bewust van moeten zijn dat hun kinderen met klimaatproblemen, woningnood en andere crises gaan worden geconfronteerd. Dat is het enige wat ik wilde bereiken met mijn posters", aldus Mulder, die de posters gedeeltelijk financierde met de erfenis van zijn moeder en crowdfunding.
'Onsmakelijk'
Zijn posters werden na twee dagen alweer verwijderd door het posterbedrijf Hoffman Outdoor Media vanwege de vele 'zeer negatieve en heftige reacties' die ook het posterbedrijf heeft ontvangen, laat het bedrijf weten op Facebook. Ook de reacties op de postermaker op sociale media waren niet mals, zoals: 'Bewust maken? Dit is gewoon onsmakelijke onzin'. Desondanks is Mulder van plan door te gaan met het verspreiden van de posters.