Achterhoek / Gelderse Vallei
Deze ondernemers profiteren van het verbod op wegwerpbekers

DOETINCHEM - Vanaf 1 januari 2024 zijn wegwerpbekers op kantoor verboden. Bedrijven die gepersonaliseerde mokken maken, varen daar wel bij.
Liselotte Leijten van Pinkcube in Doetinchem zegt een toename te zien in de vraag. "Maar het is al langere tijd zo dat we dat zien, al sinds bekend werd dat de bekers moeten verdwijnen." En het gaat niet alleen om koffiemokken. "We verkopen ook meer thermosflessen en reismokken."
'Gepersonaliseerd is populair'
Veel bedrijven laten de mokken personaliseren door de naam van de werknemer erop te laten zetten. "Maar we zagen dat al in de tijd van corona. Gepersonaliseerde dingen zijn heel populair. In papieren beker zit een beetje plastic en het was al verplicht om aan te geven dat er plastic inzat. Destijds zijn al veel bedrijven overgestapt", stelt Leijten.
Leisureteam in Putten ziet geen grote toename. "Maar het wordt wel eens gedaan. Pas hadden we een grote klant, die wilde 300 mokken." En dat ging om gepersonaliseerde mokken, licht de woordvoerster toe.
Doppers met namen
Julia van Ginkel van Greengiving in Barneveld ziet ook een opwaartse tendens: "Sinds de nieuwe regel is aangekondigd, worden het er wel meer. Al zijn het bij ons vooral Doppers met namen. Maar het komt steeds vaker voor. Al worden er altijd wel mokken met namen besteld."
Rob Jansen van Drankenhandel Terborgse Wijncentrale ziet ook een andere ontwikkeling rondom de gepersonaliseerde mokken. "We verkopen heel veel kerstpakketten, daar wordt veel aandacht aan besteed binnen bedrijven", zegt hij. "Maar er zijn ook veel werkgevers die een kerstpakket willen geven dat een echt cadeau is. Zij geven dan, naast het kerstcadeau, nog een gepersonaliseerde mok."
"De groeiende populariteit van herbruikbare en gepersonaliseerde bekers en drinkflessen is een trend die we al enkele jaren duidelijk merken bij onze klanten", zegt Dolf Blomhert van Van Helden Relatiegeschenken in Tiel. "Zo is de Dopper drinkfles al jaren één van onze bestsellers."
"Die trend gaat overigens hand in hand met de aanstaande wetgeving tegen single-use-plastic, waarbij onze klanten steeds vaker kiezen voor herbruikbare en milieuvriendelijkere opties", aldus Blomhert. "Daarnaast zien we ook een groeiende vraag naar persoonlijke productaanpassingen. We leveren nu meer artikelen waarbij we niet alleen een logo, maar ook individuele persoonsnamen bedrukken."
'Vervelende situatie'
Merlan in Doetinchem verkoopt wegwerpbekers. "Het is een vervelende situatie", zegt eigenaar Hans Visser. "Maar naast kartonnen en plastic bekers verkopen wij ook servies en porselein. Voor bedrijven blijft het mogelijk om dat te bestellen, mogelijk met de naam van de werknemer erbij."
"Recyclebare bekers mogen wel. En to go-bekers ook, Maar als je in de showroom van een garagebedrijf een kopje koffie in een kartonnen beker wil schenken, dan mag dat niet. Ik vind het dubbel, to go-bekers belanden juist vaak in de natuur, en die andere bekers blijven in het bedrijf", benadrukt Visser. "Maar ik vind het voor ons een niet al te groot probleem. De verantwoordelijkheid ligt bij de klant. Die moet bepalen bij welke groep hij behoort."