Achterhoek

Brand door fietsaccu's: hoe voorkom je dat?

De brandweer moest in Winterswijk uitrukken voor brandende accu's van fietsen.
De brandweer moest in Winterswijk uitrukken voor brandende accu's van fietsen. © 112Achterhoek-nieuws/NewsUnited
WINTERSWIJK - Fletcher Hotel Frerikshof in Winterswijk moest zondag worden ontruimd vanwege een brand. Oorzaak: brandende fietsaccu's. Iets wat vaker voorkomt, maar hoe kun je het voorkomen?
Als accu’s in brand vliegen komt dat meestal door oververhitting, meldt een verzekeraar op zijn website. "Een brandende accu is moeilijk te blussen: de accu produceert zijn eigen zuurstof en zo blijft de brand woekeren. Zand is vaak de beste manier om een vlammende accu te blussen. Maar vraag ook meteen hulp van de brandweer als je accu vlam vat."
Heb je meerdere accu’s in huis, bewaar ze dan speciale bewaardozen. Vat de accu vlam, dan kan het vuur niet overslaan, zegt de verzekeraar ook.

Niet goed tegen extreme temperaturen

Accu's kunnen niet goed tegen extreme temperaturen, zowel hitte als kou, zegt een medewerker van Accuservice in Beekbergen tegen Omroep Gelderland. "Een accu moet dan harder werken", legt hij uit. "Je moet wel weten wat je doet als je een accu voor recreatieve doeleinden gebruikt en welke apparaten je eraan hangt. Voor je het weet vraag je te veel van een accu."
Je moet sowieso voorzichtig zijn met accu's en ook batterijen. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. Dat lezen we op accudienst.nl.

Het risico: lithium

In bijna ieder oplaadbaar apparaat zit tegenwoordig een lithium ion accu: smartphones, laptops, elektrische tandenborstels, elektrische auto's en e-bikes ook. En die batterijen zijn kleine chemische fabrieken, zoals de Fietsersbond ze noemt.
De accu's zijn weliswaar licht en je kunt vele kilometers fietsen op een accu, maar een brandje zit in een klein hoekje. De Fietsersbond: "De oorzaak van een accubrand is vaak terug te leiden naar een val. Accu’s houden niet van harde klappen. Als een windvlaag je fiets omverblaast, kan de accu er aan de buitenkant nog prima uitzien. Maar binnenin kan er schade zijn ontstaan die tot brand kan leiden. Er kan kortsluiting ontstaan."
Hoe herken je een kapotte fietsaccu? De Fietsersbond wijst op vijf signalen: lekkende vloeistof, (overmatige) hitte, sterke geur, rook en vonken.