Achterhoek

Discussie over 'gevaarlijke rotondes' laait op na dood 14-jarige scholiere uit Wehl

Pieter Koning van de Fietsersbond Doetinchem (links) en verkeersdeskundige John van Wessel (rechts) over gevaarlijke rotondes.
Pieter Koning van de Fietsersbond Doetinchem (links) en verkeersdeskundige John van Wessel (rechts) over gevaarlijke rotondes. © Omroep Gelderland
DOETINCHEM - In Doetinchem zijn veel mensen die rotondes in de stad ervaren als gevaarlijk. Dat zegt Pieter Koning van de Fietsersbond Doetinchem. Sinds vorige week is de discussie over de rotondes in de stad weer aangewakkerd, naar aanleiding van een een aangrijpend ongeval waarbij een 14-jarig meisje uit Wehl omkwam.
Koning schetste vrijdag in De Week van Gelderland de situatie van de rotonde waar het ongeluk vorige week gebeurde. "Het is een rotonde tussen een woonwijk en een energieterrein. Verder zijn er scholen in de omgeving en is het een ontsluitingsweg voor de gemeente Doetinchem", aldus Koning.
"Afgelopen zomer heeft er ook al een dodelijk ongeluk op die rotonde plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan hebben wij een brief geschreven naar de gemeente, met het verzoek om een gesprek hierover te hebben en om onderzoek te doen naar hoe de situatie verbeterd kan worden", zegt Koning.

Fietsers uit beide richtingen

Wat de rotonde vooral gevaarlijk maakt, is dat fietsers van beide kanten kunnen komen. Koning: "Dat is wel op meerdere rotondes zo en dat staat ook wel aangegeven, maar blijkbaar werkt dat niet. Waarschijnlijk moeten mensen op te veel zaken letten."
Verkeersdeskundige John van Wessel, die ook te gast was in de televisie-uitzending beaamt dit. Ook in Huissen, zijn woonplaats, zijn er rotondes waarbij fietsers uit beide richtingen kunnen komen. "Veel fietsers denken: ik fiets gewoon door, want de auto moet toch stoppen. Als je daarvan uitgaat, is dat gewoon gevaarlijk."

Oplossingen

Volgens Van Wessel zijn er veiligheidsvoorschriften voor rotondes. "Die richtlijnen zijn heel duidelijk: binnen de bebouwde kom krijgt de fietser altijd voorrang en buiten de bebouwde kom niet. En zorg dat die fietser niet uit beide kanten kan komen. Als gemeenten die richtlijnen hanteren, is het voor de automobilist veel duidelijker." Verder geeft Van Wessel het advies om voorafgaand aan de rotonde een drempel te plaatsen.
Vooralsnog is het volgens de verkeersdeskundige aan de bestuurder zélf om het zo veilig mogelijk te houden. "Alles begint bij eigen gedrag. Als fietser is oogcontact maken met de automobilist heel belangrijk. Verder zouden bestuurders de snelheid moeten verlagen, zodra ze een rotonde naderen."