Stedendriehoek

Deze vitaminepillen kun je nu prima slikken, zegt de huisarts

Vitaminen zijn er in alle soorten in maten.
Vitaminen zijn er in alle soorten in maten. © Pexels
De R zit weer in de maand. Dat betekent een toename van snotneuzen en vervelende hoestjes door allerlei virussen die rondgaan. Kun je voorkomen dat je geveld wordt door zo'n griep- of verkoudheidsvirus door het preventief slikken van vitaminen?
"Bij mij staan niet veel potjes op het aanrecht. Als je gewoon gezond eet en een beetje gezond leeft, heb je niet heel veel extra's nodig", zegt huisarts Jeanette Klijn Velderman uit Brummen.

Vitamine C

"Maar", zegt ze erbij, "soms is vitamine C wel nuttig. We gaan nu richting de herfst en dan is het wel goed om onze weerstand een beetje te verbeteren. Vitamine C is dan wel een heel nuttige vitamine. Die plas je gewoon weer uit, wanneer je er te veel van binnenkrijgt."
"Mocht je grieperig zijn of ergens een ontsteking hebben, neem het dan gerust", zegt Klijn Velderman. "Lekker veel, gewoon 1000 milligram op een dag en dat gewoon een paar weken lang. Geen probleem." Om aan die dosering te komen, volstaan volgens de huisarts twee stuks fruit niet. "Nee, dat red je niet met een sinaasappeltje. Dan moet je er best wel veel eten. Als je echt een infectie te pakken hebt, kan je dus beter een pilletje pakken. Heb je verder niets onder de leden, dan is één of twee stuks fruit op een dag heel verstandig."

Vitamine D

Met de herfst in aantocht wordt ook het aantal zonuren weer een stuk minder. Klijn Velderman: "Veel mensen zitten wat krap in hun vitamine D, zonder dat ze het weten. Dat is echt een goede tablet voor je weerstand. Dus dat is wel een goed advies, zodra het najaar begint en het zonlicht verdwijnt even uit ons leven, dan kan je gewoon lekker vitamine D bijslikken. Dat is echt vaak nuttig, zeker voor ouderen en mensen die weinig in de zon komen. Dan is het ook nog wel handig om bij je huisarts te checken hoe het zit met je vitamine D."
Je stofwisseling kan daar wel last van krijgen, wat mensen kunnen merken aan bijvoorbeeld vermoeidheid. "Als dat echt laag blijkt te zijn en je vult het aan, dan kunnen diverse klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen."

Te veel is ook niet goed

Veel mensen hebben de neiging om multivitaminen te gaan slikken, weet de huisarts. "Mensen denken dat het vast gezond is, als ze heel veel slikken. Nou, dat is niet altijd zo. Als je gewoon goed en gezond eet, krijg je het meeste wel binnen." En in sommige gevallen kan je ook te veel tot je nemen. "Vitamines B krijg je vaak ook genoeg binnen. Als je daar heel veel extra van gaat slikken, dan kan je te veel B binnenkrijgen en daar kan je weer klachten van krijgen." Denk dan aan rusteloze benen of zenuwproblemen.