Gelderland
Emile Hartkamp mikt op winnend liedje: 'Ik houd niet van verliezen'

Zes artiesten doen de komende weken een gooi om gekozen te worden als Gelders vertegenwoordiger op het Regio Songfestival. De bekende Arnhemse muziekproducent Emile Hartkamp, die een grote staat van dienst heeft in de Nederlandse muziekbusiness, maakt deel uit van de jury.
"Je moet je opstellen als publiek", zegt Hartkamp over zijn rol als jurylid. "Uiteindelijk is het een wedstrijd en ik wil dat het lied dat Gelderland uiteindelijk vertegenwoordigt in de finale een winnend lied is. Want ik houd niet van verliezen. Ik kan afgaan op het lied dat bij mijn smaak past, of omdat dat liedje mij het meest raakt, maar ik moet kiezen voor het liedje dat het meest doet in de breedste zin van het woord."
Daarvoor moet Hartkamp in de huid van het publiek kruipen, zegt hij. "Wie kijkt er? Wat is de doelgroep en wat kan deze muziek doen voor het grote publiek? Dat het mij raakt, hoeft niet te zeggen dat het liedje het grote publiek ook raakt."
Hoe wordt een liedje een hit?
De muziekproducent boekte succes tijdens samenwerkingen met artiesten als René Froger, Frans Bauer, Jannes, Sieneke, Jan Keizer en Marianne Weber. Met al die ervaring op zak voelt hij inmiddels goed aan of een liedje potentie heeft om uit te groeien tot een hit. Er is echter geen gouden formule voor. Hoe wordt een liedje dan een hit? "Er moet momentum zijn, er moet ruimte voor zijn en het moet je gegund worden als artiest. Daarnaast moeten de radiozenders ermee aan de haal gaan en moet de marketing goed zijn. Het is ook de vraag of er al een achterban is, of dat de artiest een nieuwkomer is. Er zijn zó veel factoren."
Omroep Gelderland organiseert het Regio Songfestival samen met alle andere regionale omroepen van Nederland. De komende weken presenteren zes kandidaten zich als kanshebber om naar de finale op 4 november te gaan. Rob Janssen uit Deest gaf vrijdagavond het startschot met zijn liedje Het is vuur. "Per liedje hebben we één tot anderhalve minuut geluisterd en gedacht: oké, wat doet dit liedje?", aldus Hartkamp. "En wat is de meerwaarde van het liedje en de artiest?"
Allebei even goed? Dan wint Rob
De meerwaarde bij Rob (RJ69) zit 'm in diens deelname aan het tv-programma Boer Zoekt Vrouw, zegt Hartkamp lachend. "Hij is daar niet op geselecteerd, want het is begonnen met het liedje", benadrukt de muziekproducent. "Pas daarna hebben we gekeken naar de achtergrond. Hij maakt niet méér kans op de winst door zijn deelname aan Boer Zoekt Vrouw. Je gaat altijd uit van de muziek. Als een ander liedje beter is dan dat van Rob, dan kies je dat liedje: makkelijk zat. Maar bij een gelijke strijd kies je voor hem. Dat is marketing, want je bent wel met een tv-programma bezig."
Kijk hier het optreden van Rob Janssen in De Week van Gelderland terug:
Rob Janssen zingt in De Week van Gelderland