Gelderse Vallei
Barneveld heeft een nieuwe mascotte en het is géén kip

BARNEVELD - Geen kip of ei, maar Ridder Jan is nieuwe mascotte van Barneveld. Het personage is gebaseerd op Jan van Schaffelaar die in 1482 in Barneveld van de kerktoren sprong. De kersverse mascotte moet de nieuwe publiekstrekker van het centrum worden. Donderdag kwam Ridder Jan voor het eerst tijdens een evenement, de Oud Veluwse Markt, in actie.
Ridder Jan is bedacht door Anne Edelijn. "Ik zie dat Jan van Schaffelaar, toch een belangrijk figuur voor Barneveld, weinig leeft bij kinderen en andere bezoekers van Barneveld. Edelijn werkt in het centrum, in de buurt van een standbeeld van Jan van Schaffelaar. "Als je kijkt hoeveel mensen daarmee op de foto gaan en hoeveel mensen zich afvragen wie dat eigenlijk is. Je merkt dat er dan toch weinig over Jan van Schaffelaar bekend is.\
Toen kwam dus de vraag 'hoe brengen we Jan weer onder de aandacht?' Het antwoord was snel gevonden. "Kinderen houden van ridders en mascottes. Zo kunnen we zijn verhaal vertellen."
Edelijn stelde haar idee voor bij de Barneveldse Middenstandsvereniging en die zag het plan zitten. Ook de gemeente en Visit Regio Barneveld betaalden mee. "Super leuk dat Ridder Jan nu weer 'leeft', vertelt ze. "Het is ontzettend gaaf om te zien hoe positief kinderen op hem reageren." Edelijn vertolkt de rol van Ridder Jan zelf.
Over Jan van Schaffelaar
Jan van Schaffelaar was een huurling ten tijde van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Samen met zijn Kabeljauwse soldaten, zou hij de de kerktoren (nu de toren van de Oude Kerk) op 16 juli 1482 hebben ingenomen. De toren werd belegerd door Hoekse soldaten, die het bouwwerk met kanonnen beschoten.
De Hoeken boden de Kabeljauwen de overgave aan, met als voorwaarde dat Jan van Schaffelaar naar beneden zou worden gegooid. Schaffelaar zou vervolgens op de rand van de toren zijn gaan staan en sprong naar beneden. Hij overleefde de val, maar werd op de grond alsnog door de Hoeken doodgeslagen.
'Barneveld nóg aantrekkelijker'
“Ridder Jan is een ontzettend sympathiek idee en een geweldige vondst”, vindt hoogleraar marketing José Bloemer, verbonden aan de Radboud Universiteit. “Jan van Schaffelaar is een culturele held voor Barneveld. Het is iemand die door de jaren heen al z’n betekenis heeft gehad in het dorp en nu ook beschikbaar is voor kinderen. Ik denk dat Ridder Jan een manier is om de plaats Barneveld nóg aantrekkelijker te maken voor de eigen bewoners, maar ook voor de bezoekers van het dorp.”
Barneveld had ook voor een kip of een ei kunnen kiezen als nieuwe mascotte. "Maar daar hebben we er al genoeg van", lacht Edelijn. "De ridder leek mij beter." Daar is Bloemer het mee eens. “Barneveld wordt natuurlijk geassocieerd met eieren. Maar met alle discussies die momenteel over dieren en stallen worden gevoerd, is dat daarmee ook gelijk een veel controversiëler onderwerp. Bij een ridder heb je dat niet. Een ridder kun je vertrouwen, komt voor je op en heeft ook allemaal andere positieve eigenschappen. Dat is marketingtechnisch veel beter om op in te zetten. “
Bloemer raadt Barneveld aan Ridder Jan lang vast te houden. “Het past bij Barneveld. Ga dit als een traditie koesteren. Je moet dingen de tijd geven om zich te ontwikkelen en bekend te worden. Ik denk dat Ridder Jan dan een jarenlang succes kan worden.”
Campings
Dat hoopt Edelijn ook. "We willen Ridder Jan de komende jaren echt bij heel veel verschillende evenementen inzetten. Misschien dat we ook wel naar campings of andere toeristische plekken kunnen gaan. We hebben nog ideeën genoeg."