Oma van Maxime voor tweede keer opgelicht: 'Ze is een hoopje ellende'

'Virus op iPad'
Neem een nieuw nummer
Dit zegt de Fraudehelpdesk
Bij de Fraudehelpdesk in Apeldoorn zijn verhalen bekend van mensen die vaker slachtoffer zijn. "In de eerste plaats heb je oplichters die slachtoffers (opnieuw) benaderen met de smoes dat ze de schade van de fraude kunnen terughalen", reageert woordvoerder Tanya Wijngaarde. "Dan moet je wel eerst even onkosten betalen of iets dergelijks, nep-advocatenkantoren bijvoorbeeld. Dat noemen we recovery-fraude."
De Fraudehelpdesk kreeg dit jaar tot dusverre meer dan honderd van zulke meldingen. Wijngaarde: "Niet iedereen trapt er in gelukkig, maar zeker een kwart wel. Verder zijn er ook mensen die inderdaad een tweede (of derde!) keer in fraude trappen. Bijvoorbeeld mensen die echt heel graag een relatie willen en voor de zoveelste keer in zee gaan met iemand die hen geld afhandig maakt, dat is datingfraude. Ook bij de 'WhatsApp-hulpvraagfraude' zien we dat wel, al zit er dan vaak een langere tijd tussen. Het kan bijvoorbeeld gaan om mensen die vooral via social media contact hebben met de kinderen, of de relatie is niet zo goed. Dan hopen ze op deze manier het contact te kunnen verbeteren en zijn ze minder kritisch."