Achterhoek / Stedendriehoek

Hanzefeest barst los al dreigt geldkraan dicht te gaan

DOESBURG - Doesburg waant zich zaterdag in de Middeleeuwen. Het Hanzefeest barst los en daarmee zet Doesburg zich bij veel toeristen op de kaart. Maar een subsidie om de Hanzesteden het hele jaar door te promoten, staat op de tocht.
En stop je met het actief lokken van toeristen naar de Hanzesteden, dan ga je het gevecht om aandacht verliezen. Dat zegt Carolien Nederlof van Hanzesteden Marketing. "Het is feest dit weekend, maar ik sta hier met dubbele gevoelens."

Zorgen

Haar organisatie weet namelijk niet of ze volgend jaar nog op financiële steun van de provincie kan rekenen. "Ik krijg er echt buikpijn van. We zijn zulke mooie dingen aan het doen dit jaar, ik ben heel bang dat de moeite die we er nu insteken volgend jaar helemaal wegvalt."
Dames die een knooppuntenroute door de Achterhoek fietsen, een stel uit Duitsland dat de weg naar het Stadshotel zoekt en inwoners die een drankje drinken in de zon. Het is de hele week al druk in de straten van Doesburg, één van de negen Hanzesteden in Nederland. De organisatie Hanzesteden Marketing probeert ze op de kaart te zetten. In Gelderland hebben we Harderwijk, Hattem, Elburg, Zutphen en Doesburg.

Minder bezoekers

"De negen steden werken al meer dan 28 jaar samen om de Hanzesteden te versterken, vooral in de vrijetijdseconomie. We proberen bezoekers naar deze steden te krijgen maar ook het Hanze-dna te versterken. We ontwikkelen bijvoorbeeld routes, activiteiten of ander aanbod én peilen ook hoe de inwoners naar hun stad kijken." Trotse inwoners zijn volgens Nederlof een mooi visitekaartje.
Ga je dat de komende jaren niet meer doen, dan gaat dat volgens Carolien Nederlof effect hebben. "Dat ga je de komende jaren dan echt merken in de trots van de bewoners én bezoekersaantallen zullen terugvallen, want je blijft een gevecht om aandacht houden. Dat ga je dan echt verliezen."

Volgend jaar nog subsidie?

De afgelopen vier jaar kreeg de organisatie een half miljoen euro van de provincie Gelderland en hetzelfde bedrag trok ook de provincie Overijssel uit. Hoewel de provinciale politiek nog aan bezig is met het formeren van een nieuwe coalitie, krijgt Nederlof signalen dat de subsidie in de toekomst uitblijft.
Maar is het niet zo dat na al die promotie voor de Hanzesteden, de toerist het nu wel kent? "Dat kun je je inderdaad afvragen. Maar waar we ons ook op richten is het spreiden van de toerist. We proberen er ook voor te zorgen dat ook in het voor- en naseizoen mensen de Hanzesteden weten te vinden én ook bezoekers op de minder bekende plekken te wijzen."

Achterhoek

Volgens Achterhoek Toerisme zijn Zutphen en Doesburg zijn een 'poort' naar de Achterhoek, waar veel mensen komen wandelen en fietsen. "Wat we hier letterlijk horen is dat als mensen onderweg zijn naar Winterswijk, ze even een Hanzestad meepakken", vertelt Harry van den Broek.
Achterhoek Toerisme werkt veel samen met Hanzesteden Marketing. "We delen kennis met mekaar, en daar profiteren we in de regio ook van." Als je daar in één keer de stekker uittrekt, heeft dat volgens van den Broek gevolgen. Hij hoopt dat de provincie ziet dat de Hanzesteden een belangrijke functie hebben binnen de vrijetijdseconomie.
"Zeker na de coronatijd moeten de Hanzesteden weer bij mensen tussen de oren komen. Dat is een proces waar je in investeert, en dat zou je wat ons betreft echt door moeten zetten. Als je daar de stekker uittrekt, dan brokkelt het langzaam af."