Arnhem en omstreken

Het is nu al chaos op de weg, toch wil Gelderland 100.000 huizen bouwen

In Barneveld worden tussen 1550 nieuwe woningen gebouwd.
In Barneveld worden tussen 1550 nieuwe woningen gebouwd. © ANP - Peter Hilz
ARNHEM - Het aantal files is inmiddels hoger dan voor corona en het openbaar vervoer piept en kraakt. Toch wil de provincie Gelderland 100.000 huizen bouwen, maar kan onze provincie dat wel aan?
"De bouw van die huizen betekent dat 200.000 mensen weer een dak boven hun hoofd krijgen, die huizen zijn echt nodig", benadrukt Peter Kerris nog maar eens. Hij tekende namens de provincie voor het plan om al die huizen te bouwen.
Toch waarschuwt de gedeputeerde er direct bij. "Die mensen moeten wel naar huis, naar werk, boodschappen doen of naar familie. Dat betekent méér vervoer, dus extra geld voor de bereikbaarheid is keihard nodig. Want met al die mensen wordt de chaos op de weg alleen maar groter, als we niet investeren."

Miljoenen nodig voor busvervoer

Het openbaar vervoer in Gelderland heeft het zwaar. Afgelopen week tikte de provincie 13 miljoen euro af om te zorgen dat er geen buslijnen verdwijnen. Maar dat geld is alleen voor 2024: daarna lopen de tekorten verder op. Er wordt op dit moment onderhandeld over het coalitieakkoord 'en daar staat het openbaar vervoer ook echt wel op de agenda', verzekert SGP'er Gerrit Averesch.
Maar de provincie kijkt vooral naar het Rijk. De tekorten ontstaan voor een groot deel door de opgelopen kosten. Als er niet meer geld bijkomt, verdwijnen er buslijnen. En met al die huizen is er volgens de provincie nou juist extra openbaar vervoer nodig.

'Je kunt evengoed verschralen'

"Je kan geen grote nieuwbouwwijken neerzetten zonder extra openbaar vervoer, zoals een nieuwe buslijn", erkent ook Bert van Wee. Hij is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. "Maar in dunbevolkte gebieden kun je evengoed de boel verschralen", zegt hij.
"Ik vind het begrijpelijk dat je niet tot elke prijs al het openbaar vervoer handhaaft, dat kost wel heel veel geld. Het is logisch dat je dan ook kijkt naar alternatieven, zoals vraagafhankelijk vervoer (bijvoorbeeld een taxi, red.) of het stimuleren van de e-bike."
Kerris ziet dat niet zitten. "Ik vind dat echt onverstandig. We lopen tegen de ondergrens aan van wat toelaatbaar is. Het is echt nodig om die lijnen in stand te houden en het liefst nog extra lijnen te bouwen."

Nadenken over lijnen

Mocht er toch buslijnen verdwijnen, dan waarschuwt Van Wee wel. Laat geen buslijnen verdwijnen die je over een paar jaar weer nodig hebt, zegt hij. " Als mensen nu met de bus gaan en je haalt die lijn weg en mensen kopen een auto, dan krijg je ze over een paar jaar niet zomaar weer in de bus. Ze zijn gewend geraakt aan die auto."
Dat ziet Kerris ook. De nieuwbouwprojecten komen voor een groot gedeelte bij openbaar vervoer-knooppunten. "Maar ook daar moet dan juist meer openbaar vervoer komen."
Als er niet wordt geïnvesteerd, is het volgens hem 'maar zeer de vraag of de bouw van die woningen nog steeds haalbaar is.'
In deze video leggen we je uit waarom je steeds vaker in de file staat:
Waarom jij steeds vaker in de file staat