Stedendriehoek

Hans rijdt in een elektrische vrachtwagen

EERBEEK - De elektrische vrachtwagen rukt op. Toch moet je op de Gelderse wegen goed zoeken om er eentje te kunnen spotten. Bij een transportbedrijf in Eerbeek maakten ze recent ook de overstap, maar echt gas geven bij de verduurzaming van het wagenpark is nog lastig.
Voor trucker Hans Pasman is het even wennen, elektrisch rijden. "Na 24 jaar op een dieselauto mis ik het ronkende geluid, maar het rijdt geweldig!", zegt hij. Met de eerste elektrische vrachtwagen van zijn werkgever Schotpoort Logistics kan hij op een dag ruim 200 kilometer rijden. "In de nacht gaat hij aan de stekker."
In totaal rijden er Nederland zo'n 150.000 vrachtwagens rond, daarvan zijn er volgens Transport en Logistiek Nederland nu driehonderd elektrisch. "Daarnaast rijden er ook nog waterstofvrachtwagens, maar deze zijn op twee handen te tellen", zegt woordvoerder Vincent Triest. "Veel ondernemers willen wel, maar elektrische trucks hebben een ander kostenplaatje en het elektriciteitsnetwerk is er niet op ingericht."
Schootpoort Logistics zet de zero-emissietruck in voor korte ritten. "Hans pendelt van een fabriek in het dorp naar een opslaglocatie op het industrieterrein", zegt Thijs te Kampe. In het Veluwse dorp ervaren inwoners al jaren overlast van transportverkeer. "Zeker in een dorp als Eerbeek, waar de huizen dicht bij de papierfabrieken staan, is dit een uitkomst. Het is schoner en je hebt veel minder geluid."
Het Eerbeekse bedrijf heeft dagelijks 130 vrachtwagens op de weg. Binnenkort komen er nog twee e-trucks bij, maar drie elektrische wagens, dat zet toch geen zoden aan de dijk? "De elektrische truck kost ongeveer drie keer zo veel als een normale truck op fossiele brandstof", reageert te Kampe. De businesscase rondkrijgen is volgens hem één van de problemen bij het verduurzamen in de sector.
Voor een subsidie die de aanschaf van een e-truck een stuk aantrekkelijker maakt schreef het bedrijf zich recent in. "We hadden ons voor vier trucks ingeschreven, maar we visten vier keer achter het net. Dat is heel jammer." In het potje van de aanschafsubsidie voor Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) zat 30 miljoen euro, terwijl er voor 120 miljoen werd aangevraagd.

Dikkere kabels nodig

Schotpoort Logistics rijdt ook internationaal. Het bedrijf heeft de doelstelling om in 2030 al het goederenvervoer binnen 250 km vanaf Eerbeek elektrisch te gaan rijden. "Als je langere afstanden gaat rijden moet je onderweg ook snel kunnen laden", zegt collega Rob Weenink. Maar laadpunten met een hoog vermogen voor e-trucks, daar zijn er nog weinig van.
Voor nieuwe laadstations langs de snelwegen en bij bedrijven zijn eerst zwaardere leidingen in de grond nodig. Ook heeft het bedrijf zwaardere leidingen nodig omdat het meer zonnepanelen wil installeren, maar de stroom nu nog niet terug kan leveren aan het net. "We staan op een wachtlijst, en het kan wel 2028 - 2030 worden voordat het aangepast is", vertelt Weenink.

In de stad: alleen e-truck welkom

Toch zet de overheid ondertussen druk op de transportsector. Tussen 2025 en 2030 gaat een toenemend aantal Nederlandse steden geleidelijk over op zero-emissie stadslogistiek. Dat betekent dat in die steden alleen nog maar zero-emissie trucks en bestelwagens gebruikt mogen worden.
In Eerbeek hopen ze dat er op korte termijn meer subsidiemogelijkheden komen. "Plus de mogelijkheid om snel te kunnen laden, daar moet echt fors in geïnvesteerd worden door de overheid."