Achterhoek / Noord-Veluwe

Nauwelijks controle op 'racebanen' in Gelderland: 'Hier schrikken wij van'

Auto's op een provinciale weg. Foto ter illustratie.
Auto's op een provinciale weg. Foto ter illustratie. © ANP
HAARLO - Hardrijders lijken vrij spel te hebben op een aantal Gelderse wegen. Er zijn zelfs wegen in de Achterhoek waar zes op de tien rijders zich niet aan de snelheid houden. Toch controleerde de politie er vorig jaar helemaal niet. Dat blijkt uit informatie van de provincie over het wegennet en uit cijfers die Omroep Gelderland heeft opgevraagd bij boeteverwerker CJIB. Deskundigen reageren verbaasd.
Zo rijdt bijna 70 procent van de weggebruikers te hard op de N822 tussen Borculo en Eibergen. 63 procent trapt het gaspedaal te diep in op de Achterhoekse N312. Ook op de N814 in de gemeente Bronckhorst wordt vaak de maximumsnelheid overschreden: gemiddeld 60 procent van de automobilisten kan de verleiding niet weerstaan om zich aan de snelheid van 60 kilometer per uur te houden. Dat wordt gemeten door tellussen die in wegen liggen, waarmee provincie informatie over de wegen bijhoudt. Deze meetlussen bekeuren niet.

Politie controleert amper

In de top 10 van wegen waar vorig jaar de meeste 'hardrijders' werden gemeten, controleerde de politie amper op snelheid. Eén keer werd er geflitst op de N794 bij Epe, blijkt uit cijfers die Omroep Gelderland heeft opgevraagd.
Bekijk hieronder hoeveel procent van de automobilisten te hard rijdt op de top 10 van wegen waar vorig jaar de meeste hardrijders werden gemeten:

'Snelheid terugkerend probleem'

"We schrikken hiervan", zegt verkeersdeskundige Wim Salomons van Veilig Verkeer Nederland als hij de cijfers ziet. "Snelheid is voor ons een terugkerend probleem. Daarbij is handhaven onderdeel van de oplossing. De politie moet daar absoluut meer geld en energie voor vrij maken, anders lossen we dit probleem niet op."
Als je op een locatie de kans loop om geflitst te worden, dan pas je je gedrag aan.
Gerard Tertoolen, verkeerspsycholoog
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen ondersteunt de visie van VVN. "Het heeft alles met de pakkans te maken. Als je op een locatie de kans loop om geflitst te worden, dan pas je je gedrag aan. Handhaving is gewoon heel belangrijk", stelt hij.

Weginrichting moet passen

"Nog belangrijker is om de wegen aan te pakken, zodat de snelheid automatisch naar beneden gaat", vervolgt Tertoolen. De wegen waar het hier om gaat, zijn voornamelijk 60-wegen, terwijl daar eerst 80 de maximumsnelheid was. "Je moet altijd proberen om ervoor te zorgen dat de weg zodanig is ingericht dat mensen de juiste snelheid rijden", voegt voormalig-verkeersofficier Koos Spee eraan toe.
Je moet altijd proberen om ervoor te zorgen dat de weg zodanig is ingericht dat mensen de juiste snelheid rijden.
Koos Spee, voormalig-verkeersofficier Openbaar Ministerie
De provincie Gelderland is de wegbeheerder van deze wegen en is verantwoordelijk voor de weginrichting. Zoals de breedte, drempels, aparte fietspaden of bomen langs de weg. Als meer dan 20 procent van de auto's te hard rijdt volgens de metingen, kijkt men eerst naar de weginrichting voordat de politie begint te flitsen, aldus een provinciewoordvoerder. "Dan kan de politie aan de gang blijven", verklaart verkeerspsycholoog Tertoolen.

Meerdere factoren

Zowel de provincie als de politie laten weten dat snelheid slechts één factor is in het flitsbeleid. Zo wordt ook het aantal ongelukken en de weginrichting meegenomen in de beslissing om wel of niet te flitsen.
"Om even een voorbeeld te geven: stel er is een N-weg waar vaak te hard gereden wordt, maar waar in verhouding bijna geen of geen ongevallen gebeuren, dan zullen wij sneller geneigd zijn om controles uit te voeren op wegen waar vaak te hard wordt gereden én waar vaak ongevallen gebeuren. Dat wil niet zeggen dat we een andere weg dus maar niet meepakken, omdat er weinig ongevallen gebeuren", zegt Simone van Dijk van de politie.

Verantwoording
Omroep Gelderland
keek naar het aantal keer dat te hard werd gereden op wegen in Gelderland in 2022. Hiervoor gebruikten we gegevens van de provincie Gelderland. Als een auto sneller reed dan de maximumsnelheid plus 7 km/u, is dat een 'overtreding'. Als er in een gemeente meer dan één plek was waar de snelheid is gemeten, namen we het gemiddelde van alle overtredingen. Zo kregen we het beste beeld.

We hebben deze gegevens ook vergeleken met informatie over waar de politie in 2022 snelheidscontroles hield. Deze informatie vroegen we op bij het CJIB. Dat is de overheidsinstantie die alle boetes verwerkt. We hebben ook informatie over het aantal ongelukken op deze wegen in 2022. Maar die informatie hebben we in dit onderzoek niet gebruikt. Het aantal ongelukken was te laag om betrouwbare gegevens te geven.