Gelderland

Rijdt mijn bus nog? Grote zorgen om financiële problemen openbaar vervoer

Grote zorgen om verschraling busvervoer
Grote zorgen om verschraling busvervoer © Omroep Gelderland
De zorgen zijn groot nu de provincie bekend heeft gemaakt dat er komend jaar flink moet worden verschraald in het openbaar vervoer.
Met het huidige geld kan er komend jaar tien procent minder. Dat komt door de opgelopen kosten van het busvervoer. "Ja, natuurlijk schrik je daarvan", reageert PvdA'er Jan Daenen. "We weten dat het slecht gaat, maar dat er volgend jaar misschien wel één op de tien ritten niet door kan gaan, is echt een grandioze schending van onze leefbaarheid en dat is heel ernstig."
De kosten van het busvervoer zijn opgelopen door de hoge brandstofkosten en hogere personeelskosten. Daarnaast stappen sinds corona minder mensen in de bus. De provincie heeft de vervoerders gevraagd om te zorgen dat de budgetten niet worden overschreden.

'Juist mensen die afhankelijk zijn worden geraakt'

Reizigersorganisatie Rover vreest dat er vooral wordt ingegrepen in de plattelandsgebieden. "En dan vooral de vroege bussen, de late bussen, de bussen waar minder mensen in zitten. En we weten dat dat juist de bussen zijn met mensen die erg afhankelijk zijn van het openbaar vervoer", vertelt René Coveen van Rover Gelderland. Wat dat doet met de leefbaarheid? "Dan moeten mensen hun buren vragen om ze ergens naar toe te brengen." Als dat kan natuurlijk. "Ja, precies..."

Extra geld bij?

Er kan natuurlijk ook extra geld bij, zodat de dienstverlening op orde blijft. De provincie kijkt naar het Rijk, die moet volgens Gelderland extra geld lappen. Maar als dat niet gebeurt? "Ja, als de keuze echt is schrappen of bijbetalen, zeggen wij bijbetalen. Maar niet in ons eentje, het Rijk moet ook meebetalen", vindt Daenen.
Maar zijn partij zat de afgelopen vier jaar in de coalitie, waarom is er niet eerder ingegrepen? "We slaan samen met de ChristenUnie al drie jaar op de trom om aandacht te vragen. We hebben extra geld gereserveerd en onderzocht of we het niet slimmer konden doen. Uit dat onderzoek blijkt dat dat niet kan. Dat inzicht hadden we nog niet, maar nu wel en nu is er genoeg reden om extra geld bij te leggen."

'Het moet aantrekkelijker worden om de bus te pakken'

Zo niet, dan worden er dus lijnen geschrapt. En dat maakt volgens Coveen het ov steeds minder aantrekkelijk. "Als je vaker een bus laat rijden, dan weten we dat er 40 procent meer reizigers komen. Als je bussen minder vaak laat rijden, dan krijg je juist 40 procent minder reizigers. Als je maar blijft uitdunnen krijg je steeds minder reizigers", stelt Coveen. "We moeten juist zorgen dat het aantrekkelijker wordt om de bus te pakken."
Woensdag praat de Gelderse politiek verder over het openbaar vervoer. Daarnaast wordt er ook nog onderhandeld over het Gelders coalitieakkoord.