Noord-Veluwe

Beruchte kruising kostte ook Dicky (80) het leven

De kruising staat als berucht te boek.
De kruising staat als berucht te boek. © ANP
PUTTEN - Ook na een reconstructie van een beruchte kruising in Putten gebeuren daar nog ongelukken. Ook de 80-jarige Dicky kon het oversteken van de kruising niet navertellen. Wat gebeurt er toch bij die kruising?
Ze hield van buiten zijn en was een zeer geoefende fietser. De kilometerteller op haar drie jaar oude e-bike tikte bijna de 50.000 kilometer aan. Tóch werd Dicky van Dijk (80) in oktober 2021 aangereden op de oversteek bij de Hoofdlaan, op de N798 van Putten naar Ermelo. Een bestelbusje benam haar het zicht. Drie maanden na de klap overleed ze aan haar verwondingen. Haar man, Karel van Dijk, is ervan overtuigd: die oversteek is, ook na de reconstructie, gevaarlijk. Die moet anders. "Het is de zorgplicht van de provincie om de weg veiliger te maken."
De kruising waar zijn vrouw overleed, is berucht. In de afgelopen vijf jaar vonden er 49 ongelukken plaats, met zeven gewonden tot gevolg, en één dode. Dat was dus Dicky.
In het jaar daarvoor vielen er drie doden op andere plekken aan de weg: de 17-jarige Randy en zijn vriendinnetje kwamen om na een frontale botsing met een personenauto, en een paar maanden later overleed de 12-jarige Mees , op weg naar school. Hij werd geraakt door een cementwagen toen hij de kruising overstak.
Reden voor bewoners om, na het overlijden van Mees, een klankbordgroep te beginnen. Met de roep: háál de snelheid eruit. Verander de oversteekplaats in een rotonde. Dóe iets.

'Trekken aan dood paard'

"Het voelt inmiddels als trekken aan een dood paard", zegt Astrid van Os, lid van de klankbordgroep en omwonende. "Er wordt hier heel veel gedaan om padden en eekhoorntjes veilig de drukke wegen over te laten steken, maar de mensen worden aan hun lot overgelaten."
In 2021, vóór het ongeluk met Dicky, ging de oversteekplaats op de schop. Veel te laat, vindt de klankbordgroep, al zijn ze blij dat er tenminste iets gebeurde.
"Het is nooit zo dat we direct na een ongeval in actie komen", laat een woordvoerder van de provincie Gelderland weten. "We wachten altijd eerst het onderzoek van de politie af. Want zij brengen in kaart wat de oorzaak van een ongeval is geweest. Dat kan te maken hebben met de inrichting van de weg, het gedrag van de verkeersdeelnemers of omstandigheden of een combinatie. En dat onderzoek vraagt tijd, in verband met het bevragen van andere weggebruikers, het uitlezen van apparatuur van auto’s, het opvragen van belgegevens."
De oversteekplaats werd bij de reconstructie in 2021 verplaatst van de zuidzijde naar de noordkant van het kruispunt en er kwam een brede middengeleider zodat overstekende fietsers en wandelaars in twee stappen de weg kunnen oversteken. Ook is het linksvak voor autoverkeer vanuit Ermelo weggehaald, waardoor auto’s op het kruisingsvak stilstaan voordat ze afslaan. Ook verkeer dat rechtdoor gaat over de oversteek, remt hierdoor af.

'Moedeloos word ik ervan'

De klankbordgroep is niet tevreden. "Het haalt niets uit", zegt Astrid van Os. "Na de reconstructie is er gewoon weer een dode gevallen. Ik ben er een moedeloos van."
De groep startte daarom een jaar geleden een petitie voor een rotonde en snelheidsverlaging. 'Veiligheid boven doorstroming', is hun devies. Er is inmiddels een plaatselijke snelheidsverlaging ingesteld van 80 naar 60 kilometer per uur. Van een rotonde is vooralsnog geen sprake.
De provincie laat weten dat er vooralsnog niets op de planning staat voor deze weg. "Wij hebben de oversteek verplaatst en kijken wat we nog aanvullend kunnen doen aan de weg en het gedrag van de weggebruikers. Want verkeer is een samenspel van de inrichting van een weg, de omstandigheden en het gedrag van verkeersdeelnemers."
Luister onze podcast '80 kilometer per uur: