Stedendriehoek

Nostalgisch karren in een oldtimer, maar een poetsbeurt is niet genoeg

Met een oldtimer kan je aardig zoet zijn.
Met een oldtimer kan je aardig zoet zijn. © Omroep Gelderland
BRUMMEN - Liefhebbers genoeg voor de 230 oldtimers die autohandelaar Nico Aaldering binnenkort gaat veilen. Maar om een antieke oude auto te laten rijden, daar komt wel wat bij kijken. Met een simpel poetsbeurtje ben je er nog láng niet.
Sinds bekend werd dat Aaldering een unieke collectie van 230 oldtimers vond en gaat veilen, loopt bij hem de mailbox vol en weet de telefoon van geen ophouden. Aan de lijn hangen autoliefhebbers die gewoon graag komen op de kijkdagen met Pinksteren, of echt geïnteresseerde kopers die de auto van opa ertussen zien staan en die willen kopen.

De hang naar vroeger

Want wie herkent het niet? De herinnering aan die auto waar je vroeger als kind op de achterbank zat. Voor een tripje naar de Veluwe. Of naar het buitenland misschien. Weemoed. Naar die Mini, zo'n échte nog. Of naar die Opel Kadett, gifgroen, zoals alleen Opel van die kleuren had.
Met je broers of zussen achterin. Wie zit er in het midden? Dan kon je ver vooruit op de weg kijken, maar had je ook last van dat verhoogde deel van de vloer. Af en toe een koekje of snoepje uit de speciale vakantietrommel. En die broer of zus die altijd wagenziek werd.
Dat gevoel van vroeger. Het is misschien ook de reden van die belangstelling voor de oude auto's.

Niet rijklaar

Wie trouwens denkt dat ie een rijklare auto bij die veiling vindt, komt wellicht bedrogen uit. Sommigen staan al veertig of vijftig jaar stil. Die zijn zéker niet rijklaar en hebben meer dan een poetsbeurt nodig. Er zal soms ook het één en ander aan gerestaureerd moeten worden.
Wat komt er allemaal bij kijken om een oude auto rijdend te houden? We vragen het aan automonteur-in-ruste Jan Kemp uit Velp. Eens in de twee weken geeft hij in het radioprogramma Lunchpauze op Radio Gelderland tips over het onderhoud van auto's. Hier laat hij nu zijn licht schijnen over het onderhoud van oude auto's.

Goed onderhoud is alles

Volgens Kemp zit er altijd wel werk aan een oude auto: "Je koopt zo'n auto voor heel weinig geld. Maar verwacht niet dat die auto piekfijn in orde is. Als je ermee rijdt, kom je vaak van alles tegen, Dan moet er toch het een en ander aan gebeuren."
Aan een oude auto heb je sowieso snel meer onderhoud nodig, dan aan een nieuwe. Dat merk je in het onderhoud, aldus Kemp: "Vroeger was het onderhoud meer. Na 2500 kilometer was het olie verversen bij die oude autootjes."
Maar het allerbelangrijkste om een oude antieke auto te kunnen laten of blijven rijden, is dus goed onderhoud, zegt Kemp: "Als de vorige eigenaar hem goed bijgehouden heeft, dan kan zo'n auto lang meegaan."
En zelf moet je dat dan vervolgens ook weer doen: "Als je kachelt en kachelt, en er nooit wat aan doet, dan gaat het wel snel met zo'n autootje. Er zijn erbij, die zijn als nieuw. Binnen en buiten, perfect in orde gemaakt. En er zijn erbij, die hobbelen rond. De bocht om, en dan slaat ie weer af. Loopt ie weer niet, moet je er weer wat aan doen."

Kosten

Kemp ziet naast goed onderhoud, nog wel een ander aspect van een oude auto: je moet er wel mee rijden: "Het staan is ook schadelijk voor een auto."
Daarbij moet je ook denken aan de kosten voor het vervangen van onderdelen: "Onderdelen waren toentertijd niet zo duur. Maar nu kom je er bijna niet meer aan. Nu moet je alle markten af om te kijken of je onderdelen krijgt."
En als je dan een onderdeel op de kop tikt, moet je ook goed oppassen: "Dat wordt dan opgepoetst en soms netjes mat-zwart gespoten, als zijnde nieuw. En dan zet je het er later op, en dan zit er net zoveel speling op als het vorige onderdeel.

Veiligheid

Over de veiligheid van het rijden in een oude auto, heeft Kemp ook wel wat op te merken: "Ze zijn op zich redelijk veilig. Maar ze kunnen zich natuurlijk niet meten met de nieuwe auto's van nu, met airbags , kreukelzones." In oude auto's zitten ook vaak geen autogordels. "Het is ook niet verplicht. Als de auto op kenteken geen veiligheidsgordels hoeft te hebben, zitten ze er ook vaak niet in."
Ook het zicht is wel wat minder, merkt Kemp op: "Eén heel klein krakkemikkig spiegeltje, helemaal voor bij de koplampen, waarin je amper wat in kan zien. Maar goed, er zit een spiegel op. Die hoeft ook niet vervangen te worden." Een ander nadeel van een oude auto, is ook dat ie niet goed meekomt met het snelle verkeer: "Als je er mee rijdt, huttelpruttel, kun je niet met de snelheid meekomen. Die auto's hadden met 100 -110 km/uur een topsnelheid. Dan was het klaar. Het pruttelt een beetje, maar het hoort erbij."

Ervaring met oude camper

Oud-monteur Kemp weet trouwens wel waar hij het over heeft, als hij praat over het rijden in een oude auto. Zelf heeft ie een oude camper: "Daar moest het één en ander aan gebeuren. Maar goed, je bent zelf monteur. Dus je denkt, hetgeen er aan mankeert, dat kan ik wel vervangen. En dat is ook gebeurd, ik heb hem van top tot teen nagezien en een heleboel dingen vervangen. De bus is van 1969. Een Mercedes. Daar heb ik al zoveel aan gedaan. De huidige tijd kan hij zo mee, want hij is nog perfect in orde."
Maar, als je een camper hebt en je bent geen monteur en niet technisch, dan gaat zo'n camper, en zeker een oude, je flink geld kosten, aldus Kemp: "Want je kunt er zelf niets aan doen, je moet alles laten doen. Dan tikt het aardig aan en is een camper rijden wel duur. Een antieke camper is wel wat anders dan een hele moderne."

De lol van de oude auto

Kemp had ook ooit voor zichzelf een oud autootje opgeknapt: een Renault CV4: "Dat was een hele ouwe. Daar gingen de deuren in de rijrichting open. Dus als je de deur opendeed, dan sloeg de wind erin. Ik heb hem van een klant gekocht. Die wilde er vanaf. En hij was best aardig in orde. Ik heb hem wat opgeknapt. Ik heb hem een tijdje gehad. Maar ja, wanneer rij ik ermee? Als het regent, en vies weer is, is het jammer dat ie buitenkomt, want dan wordt ie nat. Da's zonde van het mooie autootje. Het einde van het liedje had ik het nieuwe van de antieke auto er al snel af."
Want voor Kemp is het plezier van een oude auto heel simpel: "Je wilt een ritje maken. Ergens op een terrasje wat drinken. En dan weer terug, op een zonnige dag. Dan heb je fijn gereden. "